Omtvistade bron fyller 20 år
Öresundsbron. Debatten innan den byggdes var hård. Förespråkarna framställde bron som räddningsplankan till kontinenten för ett grått, trist och bortglömt land i norr, motståndarna fruktade att bron skulle ställa till med syrebrist i Östersjön. Slagorden ekade, bråken och överklagandena var många. Och till slut byggdes den och debatten lugnade ner sig.
Även om bron inte helt uppfyllde drömmarna om Sverige som en del av en färgsprakande myllrande europeisk kontinent, har den onekligen bidragit till att öka pendlingen mellan Malmö och Köpenhamn och skapa en enda storstadsregion.
Nu fyller bron 20 år, vilket firas med en ny webbplats där Öresundskonsortiet lyfter fram de olika människor som har kopplingar till bron, som lokförare, pendlare och företag med kunder tvärs över sundet.
Ett av de företag som porträtteras på webbplatsen är e-handelsbolaget Boozt, vars kontor har utsikt över bron. Få bolag är lika utpräglade Öresundsföretag som de. Företagsledningen är övervägande dansk, de har butiker i Köpenhamn och utvecklingsbolag i Århus. Men det kraftigt växande huvudkontoret ligger i Hyllie i Malmö och varulagret finns i Ängelholm.
– Vi är väldigt positiva till Öresundsregionen. Vi tror att regionen på sikt kan bli ett kraftcentrum för hela Nordeuropa. Det finns så mycket kompetens och så många möjligheter här, säger Hermann Haraldsson.
Han är islänning, men har bott i Danmark i många år. Innan bron byggdes hade han bara besökt Malmö en enda gång.
– I dag är allt helt annorlunda. Bron har inneburit enorma möjligheter.
Majoriteten av Boozts anställda arbetar på den svenska sidan. Totalt är de 375 personer. Omkring 100 av dem är svenskar, cirka 50 är danskar, övriga är ursprungligen från andra länder. Cirka 400 personer finns på Boozts varulager i Ängelholm, anställda i ett annat bolag.
Boozt köper in alla sina transporter av företag som Postnord och DHL. Hur många lastbilar som dagligen passerar över Öresundsbron, med leveranser från Boozt, vet inte Hermann Haraldsson. Men det är åtskilliga. Bolaget packar årligen uppåt 1,5 miljoner ordrar med kläder som går ut till kunder i Danmark. Ungefär lika många beställningar går till den svenska sidan.
Får Hermann Haraldsson önska sig något är det ännu mer mobilitet. Han uppfattar att det fortfarande är svårare att få danskar att pendla över till svenska sidan, än tvärtom.
– Det är en mental barriär som måste överbryggas. De senaste två årens problem med först gränskontrollerna och sedan corona, har inte precis underlättat. Men det är sådant som ger sig på sikt. Det borde också vara gratis att åka över bron. Så blir det nog aldrig, men det är min åsikt.