Postnord: E-handeln ökar kraftigt
Detta vet ju redan såväl logistik- som transportbranschen, men det tål att upprepas:
Coronavirusets spridning har lett till ökad e-handel. Folk stannar hemma i större utsträckning och handlar då på nätet i stället för i fysiska butiker. Apoteksvaror och dagligvaror är de produktkategorier som har vuxit i särklass mest under kvartalet, med +37 procent respektive +27 procent. En stor del av tillväxten kom under mars, rapporterar Postnord i sin e-barometer.
– Det är väldigt tydligt att svenskarnas e-handelskonsumtion har ökat kraftigt under pandemin. Det är tydligast för dagligvaror och apoteksvaror men tendensen tycks finnas i stort sett i alla produktkategorier. Vi tillbringar betydligt mer tid hemma och undviker fysiska butiker. Även om konsumtionen totalt sett går ner växer e-handeln, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.
Mer än hälften av e-handelsföretagen (53 procent) uppger i barometern att coronapandemin lett till att nya konsumentgrupper har tillkommit.
Andelen äldre konsumenter (65-79 år) som e-handlat under kvartalet har också ökat kraftigt jämfört med föregående år (från 54 procent till 64 procent).