APM växer när Europas hamnar tappar
Enligt nyligen publicerade volymrapporter från Europas största hamnar har de drabbats hårt av inställda anlöp. De tio största hamnarna i Europa har tappat i snitt fem procent av containtervolymerna, och i flera hamnar har upp till 30 procent av anlöpen ställts in. Samtidigt har Göteborgs hamn hanterat fler containrar, volymerna har ökat med åtta procent under årets första kvartal och inga direktanlöp har ställts in,
– Den europeiska trenden är nedslående, men vi är extra stolta över att vi själva lyckats komma väl ut, säger Dennis Olesen, vd på APM terminals.
Det öppna förhållningssättet i Sverige gentemot omvärlden och att svensk industri kunnat fortsätta bedriva export under coronapandemin gör att Göteborgs hamn sticker ut i den europeiska hamnstatistiken, menar Elvir Dzanic, vd på Göteborgs hamn.
– Vi har också ett brett linjeutbud, en mycket välfungerande järnvägsinfrastruktur på landsidan och kapacitet som gör oss uthålliga även i tuffare tider. Vi ser att gods koncentreras till Göteborg från hela landet i stigande grad, när nu många ser över sina logistikkoncept.
Många oceangående anlöp har ställts in i europeiska hamnar, men i Göteborg har inga direktanlöp ställts in. Veckotrafiken till och från Asien har fortsatt gå.
– Veckotrafiken mellan Göteborg och Asien utgör den viktigaste pulsådern för svensk import- och exportindustri och det har varit en nyckel att den trafiken kunnat hållas igång utan störning. Vi ser samtidigt hur fler delar av landet kan flytta gods till tågen och Göteborg, vilket är en trygghet och skapar kontinuitet och konkurrenskraft för hela Sveriges handel med omvärlden, säger Dennis Olesen.