Swedavias fraktchef tror på flygfrakten
Flygfrakten står för cirka en procent av transporterna i världen och mycket av det som transporteras är viktigt gods som läkemedel, vacciner, medicinsk utrustning, reservdelar, komponenter, färskvaror och varor med kort produktlivscykel som exempelvis modekläder.
– I dagsläget är nästan all fraktkapacitet på passagerarflyg borta då många långlinjer har ställts in på grund av viruset, säger Ylva Arvidsson, fraktchef på Swedavia.
– Vi har också väldigt få inrikesflyg och tillgången på kapacitet för inrikes flygfrakt är mycket liten. De kunder som enbart har fraktflyg fortsätter att flyga som tidigare och efterfrågan är hög. Det finns ett stort behov att snabbt transportera skyddsutrustning och annan medicinsk utrustning till våra sjukhus.
Exempel på fraktbolag som trafikerar Swedavias flygplatser är DHL Express, UPS, TNT, FedEx, Turkish Airlines Cargo och Korean Air Cargo. Frakten hanteras i frakthanteringsterminaler på flygplatserna.
Några flygbolag har ställt om och tar enbart frakt på passagerarflyg. Ett exempel är SAS/SAS Cargo som flyger flera charterflighter (passagerarflyg) från Kina till Arlanda med medicinsk skyddsutrustning till Karolinska sjukhuset, vilket startade i början av maj. De har också haft en flight till USA med enbart frakt.
– Så snart flygbolagen är i luften igen kan de möta efterfrågan på mer fraktkapacitet. Det finns ett uppdämt behov när länder börjar öppna igen. Dessutom har e-handeln ökat under pandemin vilket genererar flygfrakt. Frakten kan bli ännu viktigare för flygbolagen i början då de kan erbjuda mer fraktkapacitet när antalet passagerare är lägre än normalt.