Ystad hamn ska bli djupare
Sjöfartsverket vill muddra farleden in till Ystads hamn, för att kunna ta emot upp till 250 meter långa fartyg med större djupgående. Nu har verket lämnat in en tillståndsansökan till Mark- och miljödomstolen i Växjö.
– Vi kommer att muddra nästan ända fram till det nya färjeläget. Maximalt djupgående ökar från nuvarande 6,7 meter till 8,4 meter. På så sätt kan Ystad ta emot fartyg upp till 250 meters längd som är en rejäl ökning från dagens maxkapacitet om 170 meters längd, säger Petter Löfgren, projektledare hos Sjöfartsverket.
Muddringsåtgärden är relativt okomplicerad, då inga miljögifter har påträffats, inga särskilda skyddsåtgärder behövs för skilda djurarter och arbetet planeras till en period när fisken inte reproducerar sig.
Sammanlagt ska 71 000 kubikmeter muddras under en månad, samtidigt som säkerhetshöjande insatser görs i farleden, som nya pirhuvuden och två nya kajlägen med logistiklösningar som ligger väl skyddade innanför vågbrytarna. Arbetet ska vara klart om två år.
Hamnen har också fått en ny vågbrytare på 1 600 meter. Den nuvarande västra vågbrytaren förlängs med 400 meter och båda två höjer sig fyra meter ovan vattenytan. Det innebär att de ännu bättre kan stå emot stormar samtidigt som fartygen tryggt kan lägga till innanför dem. Sammanlagt har 671 000 ton sten använts till vågbrytarna. Vidare har hamninloppet breddats för säkrare navigering.
Hamnen betalar en miljard kronor för projektet och EU bidrar med cirka 250 miljoner kronor.
Ystad hamn är Sveriges tredje största färjepassagerarhamn med daglig trafik till Bornholm och Polen. Färjorna trafikerar Ystad-Polen och Ystad-Bornholm. I fjol reste cirka 2,3 miljoner passagerare med färjetrafiken och då gjordes cirka 3 800 fartygsanlöp, varav 40 med bulkfartyg som lossade spannmål, pellets och koks.