Viking lines nya flaggskepp kan ta mer gods
90 procent av Sveriges handel går till sjöss, och sjötrafiken mellan Sverige och Finand/Baltikum är viktig. Redan i dag fraktar Viking lines fartyg över 133 000 godsenheter årligen på Östersjön och koncernens totala andel av fraktmarknaden ökade under 2019 till 18,4 procent.
När Viking lines nya fartyg Viking glory tas i trafik nästa år kommer fraktkapaciteten mellan Sverige och Finland att öka betydligt. Det nya fartyget tar 500 fraktmeter mer gods än föregångaren Amorella.
– Sverige har Europas längsta kustlinje och kan i praktiken betraktas som en ö. Sjöfarten mellan Stockholm och Åbo är livsviktig för exporten och importen mellan länderna vilket vi sett inte minst denna exceptionella vår, dessutom avlastar vi både miljö och landsvägar när godset fraktas på Östersjön. Med Viking glory kommer trafiken på den här linjen att bli minst tio procent miljöeffektivare än den är i dag, säger Harri Tamminen, fraktdirektör Viking line.
Yrkesförare utlovas bättre resor med den nya båten:
– För yrkesförarna utgör resandet en stor del av deras arbetstid, vilket förstås kan bli ganska tungt mellan varven. Därför vill vi gärna skapa en bättre miljö för våra förare medan de är ombord hos oss. I den lugnaste delen av den nya båten kommer vi att ha ett separat område för yrkesförarna med 70-talet hytter, en egen bastu- och relaxavdelning och ett trivsamt gemensamt utrymme, säger Harri Tamminen.