Julas centrallager bidrar till rekordförsäljning
I maj månad slog Jula försäljningsrekord med god marginal. Försäljningen uppgick till 913 miljoner vilket är en ökning med 25 procent jämfört med förra året. E-handeln ökade med nära 100 procent mot föregående år.
− Förra året gjorde vi en extremt stark majmånad, och nu ökar vi ytterligare. Det är givetvis mycket glädjande, samtidigt som vi är högst medvetna om att det i försäljningsökningen finns en tydlig coronaeffekt, säger Joachim Frykberg, vd Jula.
Den ökade försäljningen beror på flera saker. En stor andel av befolkningen har under coronapandemin varit hemma i större utsträckning än normal, vilket har gynnat Jula.
− Vi säljer mycket inom kategorier som elverktyg, handverktyg och maskiner, trädgårdsredskap och trädgårdsmaskiner, el- och belysningstillbehör, arbetskläder och arbetsskor samt produkter för värme och kyla i hemmet, säger Joachim Frykberg.
En tydlig framgångsfaktor under coronakrisen har även varit Julas centrallager i Skara, norra Europas största.
− Kapaciteten som finns på centrallagret har varit väldigt värdefull under coronakrisen. Vi har haft möjlighet att ta hem mycket stora volymer, vilket inneburit att vi inte fått några nämnvärda störningar i våra leveranser. Det i sin tur har gett oss förutsättningar för bra försäljning, säger Joachim Frykberg.