Trafikverket har under flera år vägt fordon på olika platser i landet, och ser oroande ökningar av överlast. Så mycket som 45 procent av de tunga fordonen var överlastade 2019, vilket Trafikverket ser allvarligt på. – Den ökade nedbrytningen av vägkroppen och vägytan ger ökade kostnader för reinvestering, drift- och underhåll. I förlängningen leder det till försämrad möjlighet att utföra åtgärder på det lågtrafikerade vägnätet, säger Lennart Kalander, chef för nationell planering vid Trafikverket. Att inte följa reglerna för vikter ökar dessutom risken för olyckor och snedvrider konkurrensen. Lastbilar med släp har en tendens att ställa sig på tvären över körbanan, vilket påverkar övrig trafik och ger långa stillastående köer. – Att fordon är rätt lastade är bra för branschen, trafiksäkerheten och vägarnas livslängd, säger Lennart Kalander. Fakta: Mätningarna har gjorts vid 31 platser runt om i landet. Fordonen behöver inte stanna utan vikten mäts när de passerar.
- Andelen överlaster har ökat betydligt de senaste fem åren.
- Under 2014 var 25 procent överlastadde.
- Året därpå, 2015, ökade andelen till cirka 35 procent.
- 2016–2019 ökade andelen överlaster ytterligare, nu är de cirka 45 procent.
|
|
|