Digitala mätverktyg kan minska onödiga returer
Ett stort problem med e-handeln är mängden varor som forslas fram och tillbaka, när kunder returnerar varor som har fel storlek eller färg. Transporterna är ofta långa och belastar miljön helt i onödan. Dessutom är hanteringen kostsam, speciellt med tanke på att de flesta handlare använder fri frakt för returer. Flera e-handlare försöker därför minska antalet returer. Men hur?
Best transport föreslår bättre digitala verktyg för att mäta storlekar. De har gjort en undersökning som visar att hela 43 procent av svenskarna har returnerat en vara det senaste året. Kvinnor i åldern 18–40 är de som i högst utsträckning beställer hem varor som de sedan inte behåller. Något som framkommer i undersökningen är också att digitala verktyg för att uppskatta storlekar skulle kunna minska de onödiga returerna.
– Ökad e-handel har resulterat i att provrummen har flyttat in i hemmen och många väljer att beställa hem samma plagg i flera olika storlekar. Här kan digitala verktyg för att mäta storlekar göra stor skillnad. Parallellt med returfrågan behöver e-handeln arbeta med val av emballage så att rätt förpackningsstorlek används. På så vis minskar vi mängden luft som transporteras, vilket också gör stor skillnad för klimatet, säger Niklas Knight, vd på Best transport.
Den främsta åtgärden som skulle få svenskarna att minska antalet returer är digitala verktyg för att uppskatta storlekar. Ett tak för max antal varor per köptillfälle eller ett poängsystem som ger sämre förutsättningar för kunder som returnerar mycket är däremot inte populära åtgärder bland svenskarna.
– Just nu förändras konsumentbeteenden i hög takt, särskilt i den äldre målgruppen. I en påskyndad digitalisering och en snabbt föränderlig omvärld är det viktigt att komma ihåg att även små förändringar kan få stora resultat. Det är hög tid att använda digitaliseringen som verktyg för att förändra synen på returer och vända trenden, säger Niklas Knight.