23948sdkhjf

Gigantisk pråm kommer med stål till Hisingsbron

Bara fyra meter till godo när pråmen går under Götaälvbron.

Götaälvbron i Göteborg ska ersättas med en ny bro, Hisingsbron, som är i full färd att byggas. varpå den största pråmen någonsin ska gå upp i Göta älv. Fyra pyloner och ett 750 ton tungt lyftspann ska installeras, liksom ett nytt maskineri.

I mitten av juli kommer ett skepp lastat med tolv stora stålkonstruktioner från Sevilla och lägger till i Frihamnen. På skeppet finns Hisingsbrons fyra pyloner, fyra pylontoppar och fyra motvikter som vardera väger 187 ton. Väl framme lastas pylonerna om till en pråm, ställs upp i vertikalt läge och sedan monteras delar av maskineriet i pylonerna innan det är dags att passera Götaälvbron.

– Vi beräknar att det tar två dagar att montera varje pylon. Det är stora och tunga delar som kräver en enorm precision när de ska monteras. Felmarginalerna är på millimeternivå så det är en stor utmaning, säger Susanne Wiberg, projektledare på trafikkontoret.

Samtidigt som pylonerna monteras kommer nästa stora leverans från Sevilla. Det 750 ton tunga lyftspannet fraktas på ett 150 meter långt fartyg och lastas sedan om till en pråm som vanligtvis trafikerar Nordsjön. När den 90 meter långa och 27 meter breda pråmen styr in i Göta älv är det den största pråm som någonsin har gått in i älven.

– Det är en efterlängtad milstolpe, lyftspannet är vår sista leverans av stål till Hisingsbron, säger Susanne Wiberg.

När lyftspannet ska monteras i slutet av augusti stängs farleden runt arbetsområdet i sju dagar. 

– Det blir trångt när vi går igenom Götaälvbron. Öppningen är 44 meter och lyftspannet är 40 meter brett, så passagen måste ske väldigt lugnt och kontrollerat, säger Susanne Wiberg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094