Instabox växer snabbt
Instabox, vars affärsidé är att ställa ut paketskåp där kunderna kan hämta sina e-handlade varor, har blivit något av en succé. Under förra året ökade omsättningen tre gånger, dubbelt så många paketskåp ställdes ut och personalstyrkan tredubblades. Hittills i år är tillväxttakten fyrdubblad och en miljon svenskar använder nu tjänsten, meddelar Instabox i ett pressmeddelande.
Också Postnord har sett nyttan med skåpen och har nyligen aviserat att de vill börja med en liknande paketlösning.
– Användandet har ökat rejält och med nuvarande expansions- och tillväxttakt kommer var fjärde svensk att ha använt Instabox innan detta året är slut, säger Alexis Priftis, vd och en av grundarna av Instabox.
– Många efterfrågar en klimatsmart och snabb leverans, till en plats de passerar i sin vardag. I princip alla som testar vårt fraktalternativ använder oss igen, vilket är riktigt kul att se, fortsätter Alexis Priftis.
I maj i år gick Instabox in i Danmark och Norge.
Stora näthandlare som använder Instabox är Boozt, Nelly, Sportamore, Apotea, Netonnet och HM.