Spännande projekt med etanollastbilar
Ethadrive är ett innovationskluster som Scania, Lantmännen och Sekab står bakom. Klustret får stöd av Energimyndigheten för att stärka förutsättningarna för det svenskproducerade biodrivmedlet ED95. Bränslet kan minska koldioxidutsläppen från tunga transporter med hela 90 procent.
Nu finns ED95-drivna lastbilar från projektet ute på vägarna. En av de första lastbilarna levererades till miljöserviceföretaget Renall i Norrköping den 9 juli.
– Vi har sedan 2015 en helt fossilfri fordonsflotta. Det ställer krav på oss att följa med i utvecklingen av nya alternativ och vara snabba att implementera ny teknik i vår verksamhet. Ethadrive ger oss möjlighet att vara med och forma framtidens lösningar genom att våra erfarenheter av praktisk användning av fordon och drivmedel delas och sprids genom projektet. Vi får också tillgång till ett större nätverk av kollegor, leverantörer och kunder, säger Ronny Fyhr, vd på Renall i Norrköping.
– Hållbarhet är hjärtat i vår verksamhet och vi behöver samarbeta för att minska klimatpåverkan från tunga transporter. I Ethadrive samverkar åkare, fordons- och drivmedelstillverkare med stöd från Energimyndigheten för att genomföra ett steg i en nationell färdplan. Det ger energi och kraft för att driva på utvecklingen mot minskade utsläpp från tunga transporter och det är vi stolta över att vara del av, säger Lars-Gunnar Edh, vd på Lantmännen Agroetanol.
– Vi ser mycket positivt på samarbetet inom Ethadrive och är glada att projektet nu tar fart ordentligt. För att nå klimatmålen är förnybara drivmedel en mycket viktig pusselbit. Scanias etanolmotorer har samma verkningsgrad som motsvarande dieselmotor och kan användas för många olika transportarbeten, från anläggningsarbete till medeltung fjärrtrafik. Det är en del av vår filosofi att erbjuda ett fossilfritt alternativ till varje transport, säger David Källsäter, vd på Scania Sverige.