En bil kommer lastad - med en spårvagn
Lund satsar på spårvagnar och har byggt en 5,5 kilometer lång spårväg, där trafiken ska dra igång i december i år. Lunds spårväg blir därmed det fjärde nutida spårvägssystemet i Sverige efter Stockholm, Göteborg/Mölndal och Norrköping, och, efter Tvärbanan i Stockholm, det första nyanlagda svenska spårvägssystemet sedan 1911.
Nu har den första spårvagnen anlänt till staden. I mitten av juli lämnade spårvagnen Åsa-Hanna, 33 meter lång och med en vikt av modiga 43 ton, fabriken i spanska Zaragosa. Efter att ha rest med båt från Santander till Göteborg blev det landtransport mellan Göteborg och Lund. I förrgår kom hon äntligen till Lund – transporterad av en 42 meter lång specialbyggd lastbil från Westdijk specialtransporter.
Nu ska spårvagnen först testas i Lunds nybyggda spårvagnsdepå för att sedan provköras ute på spåret. De övriga sex vagnarna kommer under hösten.