23948sdkhjf

Nya isbrytare behövs - men de kostar 1,5 miljard styck

En projektgrupp hos Sjöfartsverket tittar på olika lösningar.

Svenska isbrytare; Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer, närmar sig pensionsåldern och kräver allt fler reparationer. De togs i tjänst mellan 1973 och 1977, utom Oden som byggdes 1988, och är alltså över 40 år gamla.  De är också lite för små för att assistera framtidens handelsfartyg, som tenderar att bli allt bredare.

Studier visar att det finns behov av isbrytarkapacitet i minst 60 år till, med tanke på klimatförändringar.

Det behövs därför nya isbrytare som kan hjälpa till att hålla i gång import och export från norrländska hamnar, och Sjöfartsverket har en särskild projektgrupp som arbetar med frågan.

Gruppens rekommendation är att ersätta befintliga isbrytarna med nya som kan bryta ränna anpassad för 32 meter breda fartyg, med leverans under 2022. Efter att isbrytaren utvärderats görs ytterligare beställningar. 

Dock är kostnaden hög för nya fartyg, cirka 1,5 miljard per isbrytare. Därför föreslår gruppen en alternativ och billigare lösning där maskinen byts ut på de gamla isbrytarna, men då måste man ändå beställa nya fartyg framöver och de gamla kan fortfarande inte möta sjöfartens behov.

På lite längre sikt är bedömningen att isbrytarna ska kunna drivas helt på fossilfritt bränsle, bio-diesel och metanol.

En komplex fråga, alltså. Anders Dahl, isbrytarchef på Sjöfartsverket, är dock positiv och tror att nya isbrytare kan finnas på plats 2024. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063