Vraket töms på olja efter 14 år
Den 31 oktober 2006 lämnade Finnbirch Helsingfors för resa till Århus, Danmark. Hon var tungt lastat med bland annat trävirke, pappersrullar, plywood och stålprodukter. Fartyget förliste i kraftig storm utanför Öland, till följd av en förskjutning i lasten. Vid olyckstillfället fanns 14 besättningsmän ombord. 13 personer bärgades ur vattnet och fördes till länssjukhuset i Kalmar. En av de räddade avled senare på sjukhuset och sökandet efter den siste besättningsmedlemmen avblåstes efter tio timmars sökande. Han hittades senare och bärgades.
I tankarna fanns cirka 540 kubikmeter olja som sedan dess har hotat den känsliga miljön i Östersjön. Men nu ska den sista oljan tas upp från vraket som ligger på babords sida på drygt 80 meters djup.
I december 2018 upptäckte Kustbevakningens flyg att vraket läckte och en container monterades för att samla upp olja.
Under hösten 2019 lyckades Havs och vattenmyndigheten, HaV i, samarbete med JD-Contractor A/S, bärga 60 kubikmeter diesel och smörjolja från skrovet. Nu tas de sista resterna upp.
Oljan som är kvar i Finnbirch är så kallad tjockolja (bunkerolja). Den måste värmas upp med ånga för att bli mer lättflytande innan den kan pumpas upp från vraket.
Det stora djupet gör arbetet både komplicerat och relativt kostsamt, säger Fredrik Lindgren, utredare på HaV, i ett pressmeddelande.
– Arbetsfartyget Vina har förberett operationen i två veckor och kom fram till vrakplatsen i dag, onsdag morgon den 19 augusti, berättar han.
Tre-fyra dyk ska göras per dag, då dykarna borrar sig in i vraket och monterar utrustningen som krävs. Därefter påbörjar man uppvärmningen av oljan.
– Förmodligen tar det ungefär ett dygn innan oljan är så pass lättflytande att den är pumpbar, säger Fredrik Lindgren.
Finnbirch, som byggdes 1978, är ett av de 30 mest miljöfarliga vraken på svenskt vatten. I närheten av vraket finns flera känsliga naturområden.
Mer om svenska vrak och olyckor till sjöss kan du läsa här.