Widéns åkeri: ”Åkerinäringen måste växla upp”
1979 bestämde sig Göran Widén i Kalmar, som jobbade som chaufför för Ica Eol, för att köpa loss sin lastbil och starta ett eget litet fraktbolag, vars enda kund var – Ica. Det beslutet var grunden till Widéns åkeri, som i dag har 85 anställda, 30 bilar och omsätter 130 miljoner.
Görans son Pierre Widén gick in i företaget år 2000 och är i dag vd och delägare tillsammans med systern Malin Widén. Pappa Göran har fortfarande en liten ägarandel, men är inte längre aktiv. Här finns också Pierres fru Maria, som är personalansvarig, och deras 16-åriga dotter Nora, som jobbar på terminalen och vill ta över i framtiden. Dessutom arbetar Pierres och Malins mamma Marianne med löner och fakturering, vilket hon har gjort sedan åkeriet startade, och Marias pensionerade pappa Lars hjälper till med projekt när det behövs. Ett riktigt familjeföretag!
Fram till millennieskiftet var Ica företagets enda kund. Än i dag är de en av de viktigaste kunderna, men inte längre den enda, berättar Pierre.
– Ica har betytt väldigt mycket för oss under åren, och är fortfarande viktiga för oss. Det har aldrig varit någon diskussion om att omförhandla avtalet, vi är trygga med varandra och de värderar vårt engagemang. Men vi har minskat det totala beroendet, från 100 procent av omsättningen till kanske 30 procent i dag.
Åkeriets strategiska läge nära sommardestinationen Öland, med omkring tolv säsongsöppna Ica-butiker, är förstås en fördel för Ica, liksom det långvariga samarbetet och lugnet i att känna sitt åkeri väl. För att ändå bli mindre sårbara har Pierre och Malin arbetat hårt med att få in nya kunder. I dag är storköksleverantören Martin & Servera och Sveriges största slakteri KLS Ugglarps några av deras viktiga och stora kunder.
Widéns specialitet är distribution till dagligvaruhandel och restaurangkök, samt fjärrtrafik som varje dag flyttar sammanlagt 950 ton inom Sverige. I bolaget ingår en egen omlastningsterminal i Kalmar och den egna verkstaden, där man jobbar med förebyggande underhåll av fordonen, för att minska slitaget och få god driftsekonomi.
I våras vann åkeriet Kalmar kommuns miljöpris, som delades ut för första gången. I motiveringen stod att läsa bland annat ”Om fler transportörer tänkte som Widéns i Kalmar skulle klimatvärstingen transporter snart vara ett minne blott. Widéns i Kalmar förtjänar att stå längst fram och visa resten av världen hur snål småländsk körning går till” och ”företaget är en pionjär som visar vägen för hur transportverksamhet ska bli fossilfri.”
– Vi visste inte att vi skulle få priset utan blev bara tillsagda att hålla oss på kontoret en viss dag, då priset skulle överlämnas. Vi blev otroligt glada och överraskade och har fått enormt mycket uppmärksamhet efter det, men egentligen är allt vi gör på miljöområdet självklart för oss och har varit så länge.
Widéns har kört fossilfritt i 3,5 år nu, och när ett nytt avtal ska tecknas ingår att HVO är det bränsle som används, vilket kunden får ta merkostnaden för.
– Ställer de inte upp på det blir det inget avtal, vi vägrar att kompromissa med bränslet. Men det är få kunder som backar av det kravet vid avtalsförhandlingar. När vi nyligen förhandlade om avtal med KLS Ugglarps sade vi: ”om vi ska jobba med er kör vi på 100 procent HVO, annars kan vi inte teckna något avtal”. Det gick de med på och nu har vi ett samarbete som båda parter är nöjda med.
Bränslemarknaden är svajig och HVO är inte bensinbolagens mest prioriterade drivmedel. Priset kan ändras från vecka till vecka och tillgången kan plötsligt strypas.
– Känslan är att vi som kunder sitter i knäet på bensinbolagen.
Widéns har därför sett till att skriva avtal direkt med en av återförsäljarna till Neste, den största aktören på biobränslemarknaden, där de garanteras HVO-bränsle i tre år framöver. Widéns har också beställt fyra biogasbilar, två från Scania och två från Volvo, som ska gå i fjärrtrafik och levereras i höst. De kostar ungefär en halv miljon mer än en traditionell lastbil, och åkeriet har fått bidrag från det statliga initiativet Klimatklivet och Drive LBG för bilarna. Martin & Servera och KLS Ugglarp kommer också att bidra ekonomiskt till bilarna.
Idel ambitiösa satsningar och tuffa miljökrav ligger bakom utdelningen av klimatpriset till Widéns. Men den kanske största anledningen anas i motiveringens uttryck ”snål småländsk körning”. Pierre Widén kallar det sparsam körning:
– Varje vecka får de chaufförer som har kört mer än tio mil en rapport med siffror och kommentarer. Hur hårt har de bromsat, hur många gånger har de behövt bromsa, hur fort har de kört, hur mycket har de rullat utan att gasa, hur mycket bränsle har gått åt? De olika värdena viktas mot varandra och man brukar säga att den som får siffran 70 är en duktig chaufför, rent miljömässigt. Vårt snitt på hela åkeriet ligger på 84, så vi har extremt duktig och engagerad personal. Chaufförerna tycker oftast det är roligt med mätningarna och sporras till att köra ännu lite bättre nästa månad.
Den sparsamma körningen drar mindre bränsle, vilket blev högst påtagligt förra året.
– Bränslet var ovanligt dyrt 2019, men när jag tittade närmare på siffrorna såg jag att vi hade samma bränslekostnader som 2018, trots att det både var dyrare och vi hade kört fler mil. Att köra lugnt och beskedligt och undvika rivstarter och häftiga inbromsningar är alltså klart bränslebesparande. Dessutom mår man bättre som människa och får bättre koll på övrig trafik om man tar det lite lugnt. Vill man spara in tid får man göra det i arbetet på flaket eller ute hos kund, inte på vägen, resonerar Pierre Widén.
Hittills har åkeriet inte haft några större problem med att rekrytera personal.
– Visst blir det allt tuffare att få tag i personal, men som arbetsgivare måste man också växla upp. Vi är inte längre kvar i sågverkspatronernas tid när arbetarna stod med mössan i hand inför brukspatron. Numera är vi alla medarbetare och det är viktigt att skapa och bevara gott klimat oss emellan. Vi har hittat bra människor och gör allt vi kan för att behålla dem.
Ett exempel på personalpolitiken är att Widéns försöker vara lyhörda och tillmötesgående om någon vill hinna hämta barn på förskolan eller är nyseparerad och behöver se över arbetstiderna.
– Vi anstränger oss att hitta lösningar, och det har vi igen senare. Varje gång jag frågar om någon kan ställa upp och jobba ett extrapass för att det har kört ihop sig har jag fyra, fem stycken som erbjuder sig. Det ger god känsla och sammanhållning.
Pierre Widén vill att alla anställda chaufförer ska vara ett föredöme i trafiken, medan åkeriet ska vara ett föredöme i branschen.
– Det är så lätt gjort i den här branschen som är lite av en vilda västern-värld, att till exempel utnyttja unga. Man ger dem en häftig bil eller ett par extraljus och så kan man betala lägre lön eller hålla sig med lagvidriga arbetstider. Men så ska ingen jobba.
Därför är det självklart för Widéns att ansluta sig till Sveriges åkeriföretags initiativ Fair transport, som jobbar för schyssta arbetsvillkor och transporter.
– Det är viktigt att hjälpa till på alla sätt man kan för att få upp standarden i branschen, och vi tycker att vi är på god väg.
Widéns i siffror
Grundat: 1979
Specialitet: dagligvaror, tempererade transporter
Kör i: Småland, Öland, Mälardalen, Borlänge, Västergötland, Göteborg och Skåne
85 anställda
30 bilar
Artikeln är en del av vårt tema om VD-intervju.