Insjöfart ger effektiva transporter
Nio av tio varor kommer till Sverige sjövägen. De flesta av dessa varor ska till Stockholm och Mälardalsregionen. Stockholms hamnar, Hutchison ports Stockholm, Mälarhamnar och Wallenius marine har nu genom ett unikt samarbete startat Mälarpendeln – inlandssjöfart mellan Stockholm Norvik och de strategiskt placerade Mälarhamnarna i Västerås och Köping.
Stora projekt pågår i Mälarhamnarna för att hantera större mängder gods. Som ett led i denna utveckling, satsar de fyra parterna på Mälarpendeln.
– För att rederier, speditörer och varuägare ska kunna driva och använda inlandssjöfart krävs det att vi arbetar tillsammans i en slinga och att det finns farleder som fungerar för ändamålet. Därför är det viktigt att vi godshamnar hittar samarbetsformer och tar avgörande steg för att den här trafiken ska komma igång i Sverige, säger Carola Alzén, vd Mälarhamnar.
Om varorna transporteras sjövägen direkt till Stockholm Norvik och sedan vidare i Mälaren till Mälarhamnarna avlastas de i dag hårt belastade vägarna och järnvägarna. Mälarpendeln kommer att bidra till mer hållbara transporter i Mälardalen.
– Vi ser oerhört positivt på detta samarbete. Stockholm Norvik hamn ger en unik möjlighet att skapa inlandssjöfart som effektiviserar transporterna i Stockholmsregionen. Det ger ytterligare möjligheter till våra kunder, minskar trängsel och är klimatsmart, säger Johan Wallén, marknads- och försäljningschef Stockholms hamnar.
– Den nationella godstransportstrategin tar sikte på framtidens transportsystem där sjöfarten spelar en nyckelroll för att skapa moderna, effektiva och hållbara transporter. Mälarpendeln ligger precis i linje med vad regeringen strävar efter och bidrar till en kraftig förflyttning av godstransporter från våra vägar, säger Pia Berglund, nationell samordnare för inrikes sjöfart på Trafikverket.