Nya lotsbåtar beställs
Under 2022 ska tre nybyggda lotsbåtar tas i bruk av Sjöfartsverket, vilka kommer att stationeras i Göteborgsområdet.
Patrik Granstam är rederiinspektör och projektledare för inköpet. Han menar att beställningen av de tre nya båtarna är välbehövlig.
– Vi har en fartygsflotta med hög medelålder. I Göteborgsområdet är aktiviteten mycket intensiv och lotsbåtarna går väldigt hårt. De får mycket stryk både i skrov och maskin och systemen som finns ombord börjar också bli slitna.
De gamla båtarna placeras i ett annat område med lägre tryck, och får i sin tur ersätta båtar som är ännu äldre. De äldsta och mest slitna ska fasas ut och säljas. Man räknar med att en lotsbåt av den här typen har en livslängd på 25 år, ofta längre.
Ett krav på de nya båtarna är att de har mycket goda sjöegenskaper. Båtmän och lotsar har lämnat positiva omdömen om de båtar ur 740-serien som används i dag, och de nya lotsbåtarnas skrov ska motsvara dem i geometri och tyngdpunkt.
– Det är viktigt att vi får båtar med egenskaper som vi känner oss trygga med och som ger den uthållighet som krävs för att utföra vårt uppdrag.
Ett annat krav på båtarna är att de ska ha mindre påverkan på klimatet och lägre utsläpp av farliga ämnen.
– Vi försöker göra minsta möjliga miljöavtryck. Det har hänt en del vad gäller kraven på motorernas utsläppsnivåer. Från och med årsskiftet kommer nya regler och ny teknik möjliggör mer effektiv rening av avgaserna, säger Patrik Granstam.
Det finns också energieffektiva lösningar för värme och kyla ombord.
– Vi kan minska energiåtgången genom att reglera ventilation och värme, så att antalet luftväxlingar dras ner när ingen är ombord. Båten förbereds också för fjärrvärmeanslutningar, då behöver man inte köra oljepanna vid kaj utan kan använda fjärrvärme, berättar Patrik.
Sjöfartsverket kommer att ha option på ytterligare lotsbåtar. I dag äger verket cirka 70 lotsbåtar.