Miljardprojekt: Göteborgs hamn ska bli fyra meter djupare
I takt med att de största fartygen blivit allt större och kräver större djupgående krävs större farledsdjup i hamnarna. I dag kan de största fartygen bara gå halvlastade in i Göteborgs hamn, samtidigt som utvecklingen mot allt större fartyg på världshaven fortsätter.
Göteborgs kommunfullmäktige beviljar nu en dryg miljard kronor till projekt Skandiaporten – fördjupning av farleden in till Göteborgs hamn. Trafikverket bidrar också med en miljard, vilket innebär att man nu kan gå vidare med projektet.
– Det är glädjande och en viktig milstolpe att staten och staden tillsammans lyckats hitta förutsättningarna för en gemensam finansiering av Skandiaporten, säger Jörgen Einarsson, regional direktör på Trafikverket region väst.
– Det här är 2000-talets viktigaste hamnprojekt i Sverige. Göteborg är Skandinaviens logistikhuvudstad sedan 400 år och med det här beslutet har vi alla förutsättningar att stärka den positionen över de kommande 400 åren, säger Elvir Dzanic, vd på Göteborgs hamn.
Enligt tidigare beräkningar bedömdes farledsfördjupningen kosta cirka fyra miljarder kronor, men nu har man kommit fram till en kostnad på omkring 2,5 miljarder kronor, för ett djupgående på 17,5 meter att jämföra med dagens 13,5. Anledningen är modernare byggtekniska lösningar som tagits fram under projektets tidiga faser, samt ett noggrant arbete kring den kommande farledens idealiska utformning.
Hamnen beräknas vara klar 2026.