23948sdkhjf

”Vi satsar allt på att ta över Schenkers kunder”

Transportnet har gjort en stor intervju med Thord Sandahl, vd på ett av Sveriges största åkerier, Sandahlsbolagen. Här berättar han om ett turbulent år, den hastiga brytningen med Schenker och den sturska strategin framåt, nu när uppbrottet från Schenker blir klart inom bara några dagar.

Sandahlsbolagens historia började med att Thord Sandahls farfar köpte en häst och vagn att frakta varor med. På 1920-talet köpte han sin första lastbil. Företaget har efter det gått i arv i tre generationer och nu ägs aktierna av bröderna Thord och Christer Sandahl. Thord är vd och sitter i styrelsen tillsammans med fjärde generationen sandahlare, sonen David som ansvarar för bolagets järnvägsverksamhet och vill ta över en dag tillsammans med brorsönerna Sebastian och Jonathan.

I dag är bolaget ett av Sveriges största åkeriföretag, med 709 anställda och nästan två miljarder i omsättning. Det mesta de gör skapar eko i branschen, och 2020 har varit ett av de mer turbulenta åren för bolagets del.
I mars släpptes bomben: DB Schenker, som Sandahls hade kört gods åt i 60 år, avbröt samarbetet.

– Jag frågade förstås varför de ville säga upp avtalet och fick svaret ”vi behöver inte ange någon orsak till att säga upp det”. Visst, rent formellt står det inte i avtalet att de måste ange en orsak, men efter 60 års samarbete kanske man kan göra det ändå. Men nej, jag har inte fått någon förklaring, jag har bara förstått att de av någon anledning inte tycker att vi platsar i deras organisation. Personligen tycker jag att de hanterade saker och ting lite väl lättvindigt, det är ändå 350 anställda som berörs av deras beslut, säger Thord Sandahl.

Men framtiden ser ändå ljus ut, tycker han. Sandahlsbolagens styrelse anser att bolaget är stort och starkt nog att inte längre vara underleverantör åt andra, som i fallet med Schenker, utan äga sina egna kunder. Därför är fokus nu inriktat på att skaffa egna kunder, framför allt dem som man redan har en relation med efter åren med Schenker.

"Gissningsvis blir Schenker sura, men har man ingått skilsmässa så har man"

– Vi satsar nu på att förvärva så många som möjligt av de kunder vars gods vi har kört åt Schenker. Biltema, till exempel, är en av de stora kunder som vi har kört mycket åt. Vi tycker att de kan anlita oss direkt i stället för att ha Schenker som onödigt mellanled. Många har också kommit till oss på eget bevåg och frågat om de kan anlita oss direkt, utan mellanhanden Schenker. Just nu har vi därför 100 procent fokus på att ta över deras kunder. Gissningsvis blir Schenker sura, men har man ingått skilsmässa så har man.

Strategin medför att Sandahls inte behöver göra sig av med den personal som blir över när Schenker försvinner, man räknar helt enkelt med att få in så många kunder att det finns jobb till alla.
– Vår hypotes är att vi ska lyckas så bra med det vi företar oss att alla ska kunna behålla jobbet. Problemet är snarare det motsatta, att andra åkerier rycker i vår personal och vi måste anstränga oss för att behålla dem. Men vi är en stabil arbetsgivare med ordning och reda och mitt intryck är att medarbetarna är nöjda och vill stanna hos oss.

I slutet av maj meddelade så Sandahls att man ämnade bryta samarbetet med Schenker tidigare än vad Schenker aviserat, redan i september i stället för till årsskiftet. ”Sandahls goods & parcel blir den 26 september en oberoende aktör inom logistik”, hette det i ett pressmeddelande som väckte stort intresse. Syftet är att försvåra för Schenker att hinna bygga upp en fungerande produktionsapparat, erkänner Thord Sandahl.
– Det är en ganska omfattande apparat som måste skapas. Om de inte klarar det så snabbt och inte har kapacitet att ta hand om sina transporter blir kunderna oroliga och frågar sig: ”kan Schenker verkligen lösa det här utan Sandahls som kör åt dem?” Att kunna spä på den oron gynnar oss, eftersom det blir lättare för oss att plocka åt oss de kunderna.

" Vi har flera ben att stå på"

Thord Sandahl är inte orolig att de själva inte ska hinna ställa om i förtid. Administrativa system och bokningssystem finns på plats, och organisationen är beredd. Det ekonomiska avbräcket när Schenker försvinner är inte heller så mycket att orda om, tycker han.
– Vi har flera ben att stå på. En väldigt stor del av vår verksamhet, som inte är så känd eftersom alla i branschen är mest intresserade av lastbilar, är våra tågfrakter.

Redan för 20 år sedan började åkeriet frakta gods på tåg. I början gjordes det i samarbete med norska Cargonet, men när de drog sig ur Sverige 2012 startade Sandahls sin egen tågverksamhet, Realrail. I dag har de egna tågvagnar och fem–sex terminaler, och samarbetar med Green cargo som hämtar godset med sina lok. Godset är främst timmer och stål norrifrån till södra Sveriges hamnar, och konsumtionsvaror som ska forslas till kuststäderna norrut.

– Varje kväll lastar vi fem fulla tåg i söder och fem fulla tåg i norr, vilket motsvarar att 500 lastbilar ständigt skulle vara ute och köra på vägarna.

Under de 20 år som har gått har signalerna från politiken kraftigt ändrats, till förmån för tågfrakt. Thord Sandahl tror att lastbilarna kan få pålagor i form av vägslitageavgifter och skatter, som gör att tågen blir mer konkurrenskraftiga även ekonomiskt, inte bara miljömässigt.
– Järnvägen är ett jättebra alternativ när vi strävar mot ett fossilfritt samhälle.

Bolaget har också nyligen köpt in 18 gasbilar och Thord Sandahl talar gärna om vikten av miljöhänsyn, bränslesnål körning och god arbetsmiljö för chaufförerna, samt att hålla vilotider och följa lagar och regler.

Det mesta Sandahls tar sig för röner stort intresse. Transportnets tio-i-topp-lista över mest lästa nyheter någonsin innehåller till exempel fyra nyheter om Sandahls. Thord Sandahl räknar upp några olika skäl till att intresset är så stort.

– Dels är vi ett gammalt och stabilt företag som många känner till eller har en relation till. Dels är vi ett av de största åkerierna i landet, och rätt betydelsefullt om man mäter i ekonomiska termer. Och så har jag i många år varit engagerad i BA och Svenskt näringsliv, så företaget är välkänt även i kretsar utanför branschen. Kanske är det därför många vill läsa om oss.

Från och med lördag den 26 september ska Sandahls stå på helt egna ben. En ny era väntar för åkerijätten.

*    *    *    *    *    *    *    *    *  *    *    *    *    *    *    *    *    *  *    *    *    *    *    *    *    *    *

Schenker har fått möjlighet att bemöta Thord Sandahls uttalande att de inte har givit någon förklaring till att de sade upp kontraktet. Pierre Olsson, kommunikationschef på Schenker, väljer att inte kommentera det, men säger så här om brytningen generellt:
– DB Schenker arbetar i form av långsiktigt partnerskap med åkerierna. Vår strategi är att stärka vårt erbjudande och nätverk tillsammans med åkerierna. För att följa vår valda strategi sade vi upp avtalet med en planerad och strukturerad omställning till årsskiftet. Sandahls har sedan valt att själva säga upp avtalet vilket påverkar tidsaspekten. Det är dock något vi har räknat med skulle kunna inträffa och vi är väl förberedda.

Artikeln är en del av vårt tema om VD-intervju.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11