23948sdkhjf

Scanias el-lastbilar är här

Den helelektriska lastbilen har räckvidd upp till 25 mil.

I dag lanserar Scania sina elektrifierade lastbilar, som främst är avsedda för närtrafik i städer och butiksdistribution.

– Det känns mycket bra att vi äntligen kan berätta om våra planer på elektrifieringsområdet! säger Scanias hållbarhetschef Andreas Follér till Transportnet. 

Under kommande år ska Scania fortsätta utveckla utbudet av elfordon för alla områden, inklusive för fjärrtrafik och anläggningsdrift.
Utöver frakt- och kyltransporter kan el-lastbilarna användas med påbyggnader som växelflak, tippflak, cementblandare och för sophämtning liksom för brand- och räddningstjänst.

– Det är med betydande stolthet vi tillkännager starten på Scanias långsiktiga engagemang inom elektrifiering, säger Scanias vd Henrik Henriksson i ett pressmeddelande.

– Under de närmaste åren kommer vi årligen att lansera elektrifierade produkter och vi omorganiserar för närvarande vår produktion i enlighet med målet. Av särskilt vikt är att vi inom några få år också kommer lansera el-lastbilar för fjärrtrafik, anpassade för snabbladdning under förarnas lagstadgade 45-minutersvila.

Scanias helt elektriska lastbil – som erbjuds med L- och P-seriehytter – är utrustad med ett 165–300 kWh batteripack för elmotorn på 230 kW, vilket motsvarar cirka 310 hk. Kunden kan välja antingen fem eller nio batterier där den senare räcker upp till 250 km på en enda laddning.

Med Scanias plug-in hybridlastbil, som också erbjuds med L- och P-seriehytter, kan man köra med förbränningsmotorn och sedan växla till eldrift i upp till 60 km. Med förnybara bränslen kan åkerierna därmed väsentligt minska sina koldioxidutsläpp.

Till den helelektriska lastbilen finns valet av fem batterier med totalt 165 kWh eller nio batterier med 300 kWh i installerad kapacitet. Då förbränningsmotorn är borttagen, placeras ett batteri i den tidigare motorplatsen, med de återstående fyra eller åtta batterierna längs sidan av chassit.

Laddtiden för alternativet med fem batterier är mindre än 55 minuter och mindre än 100 minuter för alternativet med nio batterier. Samtidigt laddas batterierna kontinuerligt under drift genom bromsenergin.

Eftersom plug-in hybridlastbilen också har förbränningsmotor är utrymmet för batterier mindre. Den är utrustad med tre batterier för en installerad kapacitet på 90 kWh för elmotorn på 115 kW. Laddtiden från noll till 80 procent är cirka 35 minuter och utöver laddning via bromsenergin kan batterikraften förstärkas under lastning och lossning. I kombination med den elektriska drivlinan finns en förbränningsmotor på 280–360 hk. Räckvidden i ren eldrift är 60 km.

– Vi vet att det finns många förare som lockas av att konkret bidra till hållbara transporter och av möjligheten att vara bland de första ute på vägen med framtidens lastbilar. Vi är övertygande om att kunder kommer att vara mycket intresserade av att gå i spetsen för elektrifiering genom att redan nu ta de första stegen för att framtidssäkra sina flottor, säger Anders Lampinen, chef över ny teknik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125