23948sdkhjf

Trög september för Clas Ohlson – även e-handeln gick sämre

Clas Ohlsons försäljning i september minskade med åtta procent till 629 miljoner kronor (681). 

Försäljningen på nätet minskade med sex procent till 42 miljoner kronor (45). 

Antalet butiker uppgick den sista september till totalt 228 vilket är tre färre än vid samma tid i fjol.

”Efter en stark sommar har den reducerade kundtrafik som vi sett ända sedan pandemins utbrott under våren nu fått ett tydligt genomslag i försäljningen. För att parera utvecklingen har vi lagt än större fokus på kostnadskontroll med målet att upprätthålla god lönsamhet trots svagare försäljning”, skriver Lotta Lyrå, avgående vd och koncernchef i ett pressmeddelande.

Vidare uppger detaljhandelskedjan att den minskade försäljningen i e-handel ska ses i ljuset av att man under perioden implementerade ett nytt lagerstyrningssystem. 

”För att genomföra förändringen på ett kontrollerat sätt, och i god tid före årets viktigaste försäljningsperiod, var vi restriktiva med marknadsinvesteringar. Även de tillfälligt längre leveranstiderna i samband med systemimplementeringen har påverkat försäljningen i e-handelskanalen”, fortsätter Lyrå.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078