Postnord gör rejäl vinst
Postnords resultat förbättrades ordentligt även under årets tredje kvartal, till stor del tack vare de höga paketvolymerna som följer av kraftigt ökad e-handel. Brevvolymerna fortsatte däremot sjunka till följd av den pågående digitaliseringen.
Annemarie Gardshol, koncernchef, kommenterar:
"Den ökade e-handeln har fått stor påverkan på paketaffären och gjort att vi i dag befinner oss på nivåer vi hade beräknat att nå först om ett par år. Den kraftigt ökade mängden paket har dock även inneburit utmaningar, men genom att arbeta tillsammans med våra kunder har vi upprätthållit vårt viktiga uppdrag; att förmedla paket och brev. Därmed bidrar vi till att underlätta vardagen för alla som bor och verkar i Norden. Jag är stolt över hur väl vi har hanterat omställningen."
"I takt med att brevvolymerna faller ökar behovet av omställning av brevaffären. I slutet av september inledde vi en försöksperiod för varannandagsutdelning av post på den svenska marknaden. Testet har den första tiden fallit väl ut, vilket bådar gott för framtiden. Den 1 oktober fattade den svenska regeringen beslut om utredningsdirektiv för hur den samhällsomfattande posttjänsten ska finansieras. Det här är ett komplext ämne och jag har förståelse för att utredningen behöver ta tid. Samtidigt går utvecklingen i samhället fort och för att den svenska brevverksamheten inte ska börja gå med förlust behöver regulatoriska lättnader komma på plats parallellt."