Stena flyttar till Norvik hamn
Stena line flyttar sin färjeterminal i Nynäshamn till den nybyggda roro-terminalen Stockholm Norvik Hamn. I går klockan 07 anlöpte Stena Flavia som första fartyg det nya läget. Den nya färjeterminalen är en viktig del i Stena lines expansion på linjen Nynäshamn-Ventspils.
Nyligen meddelade rederiet att de under våren 2021 ska ersätta de befintliga fartygen på linjen mellan Nynäshamn i Sverige och Ventspils i Lettland med två större och modernare RoPax-fartyg och därmed öka fraktkapaciteten med 30 procent samt erbjuda ett mer attraktivt alternativ för resemarknaden på Östersjön.
Med flytten till den nya terminalen i Stockholm Norvik hamn stärker Stena line sin position ytterligare.
– Flytten till Stockholm Norvik hamn är en viktig del av vår expansion på Östersjön och ger oss goda förutsättningar att fortsätta växa tillsammans med våra kunder. Redan i början av nästa år välkomnar vi det första av de två större och modernare fartyg som kommer att öka fraktkapaciteten på linjen Nynäshamn-Ventspils, säger Johan Edelman, ansvarig för Stena lines linjer till och från Lettland.
För Stena Lines kunder innebär den nya moderna färjeterminalen effektiva och hållbara transportlösningar med större lagrings- och omlastningskapacitet samt intermodala transportanslutningar via en nybyggd järnväg.
– Med Stockholm Norvik Hamns strategiska läge, toppmodern infrastruktur och stora möjligheter att lagra och omlasta skapar vi helt nya förutsättningar för våra kunder. Stena line är varmt välkomna till Stockholm Norvik Hamn. Vi är väldigt glada för vårt mångåriga samarbete och att Stena line väljer att satsa på Östersjöns nya storhamn, säger Johan Wallén, marknads- och försäljningschef på Stockholms hamnar.
Sedan Stena line började trafikera linjen mellan Nynäshamn och Ventspils år 2012 har verksamheten mer än dubblerats, från ett fartyg och tio avgångar i veckan, till dagens två fartyg som gör totalt 24 avgångar per vecka.
Överfarten på 8,5 h mellan Nynäshamn och Ventspils i Lettland är den kortaste och snabbaste sjövägen mellan Sverige och Baltikum. Linjen spelar en viktig roll i infrastrukturen för godstransporter mellan Sverige och Lettland och transporterar mycket material till byggsektorn och tillverkningsindustrin, samt möbler och livsmedel.