Trelleborgs hamn behövde hitta ett sätt att hantera ökade volymer av transporter på ett effektivare sätt. Ytan är begränsad och det blir ofta köer utanför grindarna av lastbilar som står i vägen och stoppar upp trafik, vilket resulterar i ökat utsläpp vid tomgångskörning. Med en automatiserad lösning från Hogia gör hamnen inpasseringen smidigare och snabbare för sina kunder, vilket ger positiva effekter på miljön och trafiksäkerheten.
Lösnngen innebär att lastbilen är i rörelse under hela inpasseringen utan att behöva stanna för att visa biljett, vilket skapar ett konstant flöde och effektiviserar inpasseringen.
Tidigare fick chauffören stanna vid gaten, välja språk och sedan läsa in sin biljett. Det tog minst 30 sekunder. Den nya automatiska inpasseringen tar under tio sekunder.
– Dagligen passerar drygt 2 100 lastbilar genom grindarna. Med vår automatiska lösning har vi effektiviserat vår inpassering med 66 procent, säger Jörgen Nilsson, vd för Trelleborgs hamn.
Cirka 20 meter från infartsgrinden läser en kamera automatiskt av lastbilens registreringsskylt. Informationen skickas till Hogias terminalsystem, där informationen valideras av ett regelverk som Trelleborgs hamn har bestämt. Det finns en rad olika regler som ska vara uppfyllda för godkänd inpassering, exempelvis måste bokningen med lastbilens registreringsnummer finnas i systemet och lastbilen får inte vara för tidig eller för sen. Om informationen stämmer överens med regelverket godkänner systemet inpasseringen. En kod skickas från terminalsystemet till systemet, som öppnar bommen för inpassering. Lastbilen kan passera utan att behöva stanna.