DHL rustar för nya rekord inom näthandeln
DHL Express räknar med rekordsiffror under högsäsongen, som inleds nu med den så kallade svarta fredagen.
Den växande nivån av globalisering och digitalisering resulterar i en kraftig ökning av global försäljning och marknadsplatser på nätet, som till exempel shoppingappar där kunder kan välja mellan erbjudanden över hela världen. Som en konsekvens har internationell handel ökat kontinuerligt under de senaste åren. På grund av pandemin flyttar konsumenterna dessutom sina köpaktiviteter till nätet som aldrig förr, skriver DHL i ett pressmeddelande.
DHL Express räknar därför med rekordhög nivå inom e-handel över hela världen, troligen 50 procent fler leveranser jämfört med fjolårets högsäsong.
– Stora trender som globalisering och digitalisering har enorm inverkan på global handel, säger John Pearson, vd på DHL Express.
Det är ingen överraskning att e-handeln hela tiden växer, men på grund av Covid-19 har volymerna blivit större än man trott.
– Covid-19 och dess effekter ledde till stora förändringar i detaljhandeln över hela världen, säger Michiel Greeven, DHL Express.
– Konsumenternas köpbeteende förändrades avsevärt och flyttade mer och mer in i den digitala världen.
Med en sådan stor ökning av volymer är logistikleverantörernas utmaningar enorma. För att vara förberedd har DHL Express anställt fler än 10 000 nya medarbetare globalt.