DHL Freight har sedan i januari i år prövat automatladdning av elektrifierade godsfordon via vägskena med ny elvägsteknik i Malmö, i samarbete med innovationsföretaget Elonroad och inkubatorn Sustainable innovation.
Laddlösningen består av en kort elskena på terminal. Fordonen laddas stationärt när de står stilla genom att bilarna backas in mot kaj och föraren trycker på en knapp så att avtagen på bilen ansluter mot elskenan. Elskenorna laddar fordonet i terminal under natten. I Lund pågår försök med samma laddteknik, medan fordonet kör.
– Hittills ser vi att den stationära laddningen av fordonen via elskena fungerar utmärkt. Arbetsmiljön för chaufförerna är bättre med minskat buller och inga avgaser, laddningen sker säkert och enkelt på terminalen. Och det är bara en knapptryckning bort, berättar Lena Arvidsson, chef för terminalverksamheten i Sverige.
– Genom vår samarbetspartner Falkenklev i Malmö har DHL Freight två eldrivna fordon som distribuerar hundratals paket via 80 – 100 stopp under en dag. På natten laddas en av bilarna via automatladdning via elskenan på terminalen, och den andra bilen laddas via konventionell sladd, säger Ulf Hammarberg, specialist inom hållbarhet på DHL Freight Sverige.
Elvägar används i dag i Lund och Malmö med innovationsföretaget Elonroads teknik.
Andra typer av elvägar har testats vid Arlanda och i Gävle och elvägar byggs nu även i Visby på Gotland.
– Vår teknik fungerar både automatiskt i terminal och som elväg vilket gör att laddning blir enklare och mer tillgänglig för alla, säger Dan Zethraeus, innovationschef på Elonroad.
– Elektrifieringen kommer stort i transportbranschen och är i vissa fall redan mer lönsam med lägre driftnetto än fossila fordon. Inom ett fåtal år kommer elektrifieringen att omfatta stora delar av yrkesflottorna, tillägger Roland Elander, projektchef för mobilitet på Sustainable innovation.
Projektet är medfinansierat av Vinnova och pågår till och med februari 2021.