Stenas nya färja på väg till Europa
Stena lines nybyggda färja Stena Embla är nu på väg från varvet i Kina till Europa för att gå i trafik på Irländska sjön i början av nästa år. Färjan är det tredje av fem fartyg av modellen E-Flexer som Stena line bygger tillsammans med Stena RoRo på CMI Jinling Weihai shipyard i Kina. Fartygen är bland de mest moderna och bränsleeffektiva färjorna i världen och är en viktig del i Stena lines pågående modernisering av fartygsflottan.
Tidigt på morgonen i går påbörjade Stena Embla sin sex veckor långa färd från Kina till Europa.
Kapten Neil Whittaker blir dess första befälhavare som ska segla hem Stena Embla tillsammans med sin besättning.
Stena lines vd Niclas Mårtensson konstaterar att leveransen av Stena Embla är en ljuspunkt under ett för övrigt tufft år för Stena line:
– Det har varit ett väldigt utmanande år men jag är stolt över Stena Line som har visat att vi är en viktig del av samhället, både för transport av människor och gods. Med våra nya färjor på plats kommer vi att fortsätta växa tillsammans med våra kunder, även efter pandemin och Brexit, säger Niclas Mårtensson.
– Stena Embla och hennes systerfartyg är verkligen nästa generations färjor. Energieffektiva, flexibla, moderna och anpassade för såväl gods- som passagerartrafik. Detta är en viktig milstolpe i Stena Lines pågående modernisering av fartygsflottan och vår plan för att bidra till att reducera transportsektorns klimatpåverkan, säger Niclas Mårtensson.
Under året har byggnationen påbörjats av ytterligare två längre färjor av modellen E-Flexer vid samma varv. De två större fartygen kommer att bli 240 meter långa med en lastkapacitet på 3 600 längdmeter. De längre fartygen förbereds för att anslutas till landström vid hamnuppehåll vilket möjliggör konvertering till elhybrid i framtiden. Leverans är planerad till 2022 och Stena line har ännu inte avslöjat deras namn eller vilken linje de ska trafikera.
Fakta om Stena lines nya fartyg:
- 215 meter långa RoPax-fartyg för både gods- och passagerartrafik med en kapacitet på 3 100 längdmeter lastdäck, bildäck för 120 bilar och total passagerarkapacitet på 1 000 personer
- Genomkörande lastning och lossning på två plan samtidigt
- Upp till 30 % mer energieffektiva än befintliga fartyg i flottan tack vare optimerad design av skrov, propellrar, bulb och roder
- Samtliga fem fartyg kan konverteras till metanol- eller LNG-drift