Just nu är det brist på tomma containrar i Göteborgs hamn, samtidigt som exportbehovet är stort. Därför lanserar Göteborgs hamnkluster en tomcontainerkampanj som ska främja tillgången på tomcontainers för exportindustrin.
Normalläget råder balans mellan inkommande och utgående containrar i Göteborgs hamn, men pandemin skapar nya situationer som innebär störningar och obalanser i transportsystemet.
Under våren uppstod exempelvis ett glapp, där importgods blev stående då efterfrågan hos slutkunderna sjönk som en effekt av pandemin. Då erbjöd Göteborgs hamn, tillsammans med hamnens railportpartners, lagring av importerade varor för att mildra en tillfällig obalans.
– Vi kunde agera snabbt den gången för att hjälpa svensk industri att avvärja de akuta effekterna av den situationen. I dag har vi ett annat läge där det inte finns tillräckligt med tomma containrar för exportkunder, säger Jacob Minnhagen, marknadsutvecklare på Göteborgs hamn.
För att öka utbudet av tomma containrar erbjuder hamnklustret i Göteborg, inklusive de hamnanslutna järnvägsterminalerna i inlandet, nu särskilda villkor. Det kan exempelvis gälla lagring, inspektion och hantering av tomcontainers.
– Det här är en åtgärd vi har kunnat sätta ihop mycket snabbt under de senaste dagarna. Vi har fått stort gensvar från de inblandade aktörerna, och är glada över att de kan agera snabbt för att underlätta situationen för svensk exportindustri, säger Jacob Minnhagen.