Hamnen växer med muddermasor
I Göteborgs hamns ytterhamnar pågår den största hamnutbyggnaden i Göteborg sedan 1970-talet. 180 000 kubikmeter muddermassor återanvänds just nu som fyllnadsmaterial i bygget av Göteborgs hamns nästa stora investering. När massorna stabiliserats och ytterligare markarbeten är genomförda kommer 140 000 kvadratmeter ny terminalyta att vara tillgänglig i Göteborgs hamn, i direkt anslutning till övriga terminaler.
– Terminalen är en viktig del av hamnens långsiktiga expansionsplaner som ska stärka Göteborgs position som Nordens logistikhuvudstad. Genom att vi nästan bara använder återanvänt material i projektet kan vi också expandera med hänsyn, säger Joakim Grenmarker, projektägare på Göteborgs hamn.
Det var under hösten 2018 som byggnationen av en helt ny hamnterminal i Göteborgs hamn gick in i skarpt läge. Sedan dess har 1 500 pålar slagits genom havsbotten ner i berggrunden och Arendalsviken har vallats in med sprängsten från en intilliggande kulle.
Genom invallningen har viken blivit en bassäng som framöver ska bli terminalyta. Men först ska bassängen fyllas med cirka 180 000 kubikmeter förorenade muddermassor, och det arbetet pågår just nu.
När muddermassorna fyller bassängen trängs vatten undan som behöver renas och kontrolleras innan det återförs i havet.
– Det görs genom att tillsätta koldioxid i vattnet från utfyllnadsbassängen, vilket sänker PH-värdet så föroreningar kan fällas ut. Sedan pumpas vattnet vidare till en sedimentationsbassäng och vidare till ett sand- och aktivt kolfilter. Vi undersöker och skickar vatten på analys en gång i veckan för att säkerställa att vattnet är redo att pumpas ut i havet, säger Kristina Bernstén, miljöingenjör på Göteborgs hamn.
Terminalen beräknas stå färdig 2023, men delar av ytorna kan eventuellt tas i anspråk redan innan dess. Investeringen går på en miljard.