Fyra logistikfrågor (och svar) inför Brexit
Snart är det dags för Storbritannien att lämna EU. DB Schenker svarar på några vanliga logistikfrågor.
Ska vi räkna med förseningar i och med Brexit?
Alla kommer att påverkas av nya regler och formaliteter som gäller vid gränspassage mellan Storbritannien och EU. Initialt kan det säkert leda till viss köbildning. Vissa gränspassager kan påverkas mer än andra.
Hur kommer transportkostnaderna att påverkas av Brexit?
Förutom själva tullkostnaden är det svårt i dagsläget att förutse hur Brexit kan påverka transportkostnaden. Den kan exempelvis påverkas av myndighetsbeslut och krav på ytterligare tillstånd eller licenser.
Kommer bokningsrutinerna att behöva ändras i samband med Brexit?
Nej, men räkna med ökad kontroll av att alla dokument skickas med och att korrekt kollislag anges. De dokument som ska skickas med är handelsfaktura eller proformafaktura (om det rör sig om ersättnings- och garantivaror, varuprover, reklamföremål, gåvor eller returvaror), packlista och eventuellt ursprungscertifikat, tillstånds- eller licensdokument.
Vad gör DB Schenker för att undvika förseningar i samband med Brexit?
Alla kommer att påverkas av de nya reglerna som gäller vid gränspassage mellan Storbritannien och EU. Initialt kan det leda till vissa förseningar och längre ledtider, men i vilken omfattning är svårt att säga. Det DB Schenker kan och kommer att göra är att inte skicka iväg något gods med ofullständig dokumentation.