Stena döper om två färjor
Stena line avslöjar nu de nya namnen på de två färjor som i vår ska ta upp kampen om Östersjön på linjen mellan Nynäshamn och Ventspils. Totalt har rederiet fått in närmare 600 namnförslag från kunder i både Sverige och Baltikum. Valet föll på Stena Scandica och Stena Baltica.
– Vi vill att namnen på våra fartyg ska knyta an till vår historia och vårt skandinaviska ursprung men också den region där vi seglar, säger linjechefen Johan Edelman.
De nya färjorna ökar fraktkapaciteten med 30 procent på linjen.
-– Vi ser ökad efterfrågan från våra kunder för sjötransporter i Östersjön. Det är en expansiv region där vi redan i dag har stark närvaro inom såväl transport som turism. Vi stärker nu ytterligare vår position med moderna och större fartyg på båda linjerna till och från Lettland under 2021, säger Johan Edelman.
De två färjor som ska börja trafikera linjen Nynäshamn-Ventspils under våren 2021 är byggda 2005 på det italienska Visentinivarvet och har tidigare seglat mellan Belfast och Birkenhead (Liverpool) under namnen Stena Lagan och Stena Mersey. Innan de går i trafik på sin nya linje i Östersjön ska de förlängas, moderniseras och byta till mer regionalt anpassade namn.
Stena Lagan befinner sig just nu på skeppsvarvet Sedef i Tuzla, Turkiet för ombyggnation och förväntas gå i trafik under det första kvartalet med namnet Stena Scandica.
Stena Mersey seglar på Irländska sjön fram till januari och ska sedan förlängas och moderniseras vid samma varv, innan hon beräknas gå i trafik på linjen Nynäshamn-Ventspils innan sommaren. Hon får ärva det klassiska namnet Stena Baltica som prytt flera Stenafärjor genom tiderna.
– Vi vill att namnen på våra fartyg ska knyta an till vår historia och vårt skandinaviska ursprung samt till den region där vi seglar.
Fartygskonverteringen som genomförs tillsammans med systerföretaget Stena RoRo innebär att fartyget delats på mitten och sedan förlängts, vilket Transportnet tidigare har berättat om. Skeppet får en ny 36 meter lång mittensektion och därmed 30 procent ytterligare fraktkapacitet, ett separat bildäck och totalt 88 nya hytter ombord. Fartygen modifieras också för effektiv genomkörande lastning och lossning.