23948sdkhjf

Amazon ett hot mot logistikbranschen

När paketen inte kommer fram som de ska riskerar det att gynna Amazon, varnar konsulten Gustaf Höök i ett debattinlägg.

I samma stund som rykten började gå om Amazons lansering i Sverige riktades diskussionen mot detaljhandeln och vilka konsekvenser lanseringen skulle ha för branschen. Men med fokus på butiksdöden verkar de flesta ha glömt vad Amazon är bäst på, och vilken bransch som egentligen bör känna sig hotad – logistikbranschen. 

Amazons lansering i Sverige har nog inte undgått någon, speciellt inte svenska detaljhandlare. Ända sedan det började ryktas om lansering fick vi lära oss att retail är den bransch kommer ta smällen. Och visst är det så att butikerna går mot en säker död. Men inte på grund av Amazon, utan snarare som ett led i den trendutveckling vi sett under en längre tid där allt fler väljer att handla online. 

I skuggan av den diskussion som så målande beskrivit detaljhandelns öde står en annan bransch som inte fått lika mycket uppmärksamhet: logistikbranschen. Det är ingen hemlighet att svenska logistikbolag under en längre tid fått utstå kritik för att misslyckas med att leverera paket i tid, eller ens komma fram till dörren eller uthämtningsstället något som borde vara en del av deras absoluta kärnaffär. 

Vissa menar att tidigare dominanta logistikaktörer haft svårigheter med sina leveranser eftersom deras logistikkedjor är utformade för att hantera post, och inte paket. Andra menar att ett för stort fokus har legat på att skapa effektiva flöden för transporter på längre sträckor, när nyckeln till snabba leveranser egentligen handlar om att optimera den sista sträckan till slutkonsumenten.

När paketen inte kommer fram som de ska är konsekvensen missnöjda kunder, och det finns ingen garanti för att dessa skyller på den som faktiskt är ansvarig. Detta är ett riskmoment för e-handlare, och samtidigt en möjlighet för Amazon. Även om företagets verksamhet inte framstår som ett direkt hot just nu så ska vi komma ihåg hur det gått till på andra marknader, där Amazon successivt tagit upp konkurrensen med fler närliggande  branscher efter sin etablering. För att inte trängas ut måste e-handlare, och särskilt logistikföretag, därför:

  1. Säkra att sista-kilometern blir så enkel och snabb för konsumenten som möjligt 

Detta är a och o, och därmed också ett av skälen till att det i Sverige startats en hel rad med nya bolag på området – som Budbee eller Instabox, på en marknad med redan låga marginaler.  

  1. Var lika hård i utvärderingen av varje del av leveransen

En av Amazons styrkor är den decentraliserade modellen, där varje del testas mot marknaden samtidigt som man drar maximal nytta av sina stordriftsfördelar. Genom att utöka den egna verksamheten successivt, och under tiden ansluta sig till partners, skapar Amazon också ett effektivt flöde genom hela logistikkedjan. Därför måste konkurrensen också vara lika vass på alla nivåer: ingen bryr sig om din utcheckning är smidig om paketet dröjer eller hamnar på fel plats – alla delar är lika viktiga i detta avseende.

  1. Bli bäst på att samarbeta 

Ett hot mot Amazon är starka e-handlare som använder sig av liknande strategier. Det vill säga, när flera bolag inom e-handelns och logistikens ekosystem hittar bättre sätt att integrera sina tjänster med varandra gentemot kund, och därmed utnyttjar allas styrkor maximalt, så blir också Amazons fördelar mindre.

  1. Använd er av Amazon på de sätt ni kan

Finns det något i Amazons process man kan inspireras av? Eller kan man använda sig av företaget i någon del av verksamheten för att effektivisera? När man kommit förbi den första fasen och får en bättre överblick av deras verksamhet skapas möjligheter. Att som mindre aktör överväga en anslutning till Amazon garanterar inte bara en effektiv hantering av beställningar gentemot kunder, det frigör även tid till den faktiska kärnverksamheten. 

För detaljhandeln är dessa saker viktiga. För logistikbranschen handlar det om överlevnad.

Gustaf Höök är konsult på managementkonsultbolaget Cupole.

Artikeln är en del av vårt tema om Debatt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078