Nya sjöfartsavgifter på gång
Statens väg och transportforskningsinstitut (VTI) ska ta fram rekommendationer till en justerad avgiftsmodell för Sjöfartsverket, redo att tas i bruk 2023. Förslagen ska bidra till ökade miljö- och klimatnyttor och en harmonisering med svenska hamnars avgifter.
Sjöfartsverkets nuvarande modell för farleds- och lotsavgifter trädde i kraft 2018 och innebär att en del av avgifterna beror på fartygets storlek och på fem mått på miljöprestanda. Även hamnar tillämpar en differentierad prissättning baserat på miljöprestanda. En rad rapporter och utredningar har dock visat att man bör se över miljödifferentieringen för att nå större klimat- och miljönyttor. Trafikverket har finansierat en studie som VTI ska genomföra för att ta reda på i detalj hur fartygstrafiken som anlöper Sverige har reagerat på avgiftsförändringar.
– VTI har tidigare erfarenhet av att utvärdera Sjöfartsverkets avgifter och studera sjöfartens konkurrenskraft. Den kompetens som vi byggt upp ger oss förutsättningar att ta fram genomarbetade förslag på avgiftsmodeller, säger Inge Vierth, utredningsledare på VTI.
Projektet genomförs i samarbete med Sjöfartsverket och Sveriges Hamnar. Transportföretagen går genom Sveriges Hamnar in och stöttar VTIs arbete.
– Det är viktigt att hamnarna i Sverige ges goda villkor genom rätt tillämpade avgifter, för att vara attraktiva och kunna konkurrera på lika villkor. En anpassad avgiftsmodell ger hamnarna möjlighet att satsa ytterligare på ökad hållbarhet. Därför går Sveriges Hamnar in och stöttar utredningen, säger Eric Tedesjö, branschchef för Sveriges Hamnar, ett förbund inom Transportföretagen.
Arbetet startade 1 januari 2021 och pågår till slutet av 2023. Samordning ska ske med det uppdrag som regeringen gett till den nationella samordnaren för inrikes sjöfart och närsjöfart på Trafikverket om bland annat prissättning på hamnavgifter. En första delrapport från forskningsprojektet planeras i september 2021.