Stena Line ökar tågtransport
Stena Line transporterar upp till 30 % fler tågvagnar än vanligt på grund av stängningen av Stora Bältbron.
Efter att en släpvagn inte fästs ordentligt och hotat välta ett tåg på Stora Bältbron stängde danska regeringen bron tillfälligt fram till 27 januari. Med sina järnvägsfärjor utgör nu rederiet Stena Line det enda järnvägsalternativet till de fasta förbindelserna mellan Tyskland och Sverige. Stena Line transporterar nu upp till 30 % fler tågvagnar än vanligt.
– Vi har cirka 1 kilometer spårkapacitet vardera på båda färjorna Mecklenburg-Vorpommern och Skåne som trafikerar linjen Trelleborg-Rostock med 40 avgångar i veckan. På det här sättet kan vi göra ett stort bidrag till att godståg på ett hållbart sätt kan köra över hela kontinenten utan att stoppa för omlastning, även när de fasta förbindelserna stängs, säger Markus Lindbom, kommersiell chef, Stena Line Group.
15 januari presenterade Trafikverket rapporten Tågförbindelse Trelleborg-Tyskland för regeringen. I rapporten fastställs den strategiska betydelsen av järnvägsförbindelsen Trelleborg-Rostock för godstrafik mellan Sverige och Tyskland. Både ur industrins och transportörernas synvinkel, Sveriges import och export samt landets försörjningstrygghet krävs en tvåvägsstrategi för godstransporter med alternativ till de fasta förbindelserna genom Danmark.
– Det är glädjande att Trafikverket, svensk industri och järnvägsoperatörerna är överens om rapportens slutsats att det är avgörande för Sverige att säkerställa tvåvägsstrategin för järnvägen och att tågfärjorna är en viktig del av detta. Vi är också positiva till att rapporten tydliggör behovet av att vidta åtgärder för att långsiktigt bedriva tågfärjetrafik, säger Markus Lindbom.