Fortsatt högt tryck i e-handeln
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,9 procent under januari 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel.
Butiksförsäljningen växte med måttliga 1,6 procent medan e-handeln fortsatte att rusa med 137,8 procent.
Hemleverans ökade med 75 procent och upphämtning i butik med 252 procent. E-handelsandelen uppgick i januari till 7,0 procent, vilket är den högsta andelen som uppmätts i Dagligvaruindex. E-handelsandelen var mer än dubbelt så hög i januari i år som i januari i fjol.
– Det är fortsatt högt tryck i e-handeln med en tillväxttakt i nivå med den vi sett under de senaste månaderna. Sett till försäljningskanaler uppmättes den högsta e-handelsandelen nu i januari. Även denna månad står upphämtning i butik för en större andel av e-handelsförsäljningen än hemleverans. Under månaden stod e-handeln för över 70 procent av tillväxten i dagligvaruhandeln, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel
Kalendereffekten för januari uppgår till -1,4 procent, vilket ger en kalenderjusterad total försäljningsutveckling på 7,3 procent.
Dagligvaruindex Januari
Totalt
+ 5,9 %
Fysiska butiker:
+ 1,6 %
E-handel
+ 137,8 %
Hemkörning
+ 74,6%
Click-and-collect
+ 252,0 %