Truckzters digitala plattform lanseras
Företaget Truckzter blev utsett till årets digitala vision vid Örebrogalan 2019 och var under samma period ett Inkubera-företag. Efter ett gediget utvecklingsarbete av plattformen är den nu redo för lansering.
– Vår mission är mer miljövänliga lastbilstransporter och fulla flak. Nu lanserar vi Truckzter och siktar högt, säger vd Fredrik Regin.
Fredrik Regin har 20 års branscherfarenhet av spedition. Tillsammans med delägaren och entreprenören Per Arenö arbetar han sedan i mars hundra procent med att lansera produkten och förverkliga visionen.
– Var femte lastbil du möte vägarna går tom, berättar Per Arenö. Via vår digitala plattform kan vi matcha ihop frakten med lediga platser på lastbilsflaken. Varje gång det sker minskar miljöpåverkan samtidigt som lönsamheten ökar i en tuff bransch.
Truckzter riktar sig dels till fristående åkerier som inte är knutna till någon större speditör, dels till företag med transportbehov. En återkommande utmaning för åkerierna är att fylla lastbilsflaken. För åkeriernas kunder handlar förstås mycket om att få så billiga transporter som möjligt. Via Truckzter matchas åkeriernas och kundernas behov. Men det är inte enda fördelen med Truckzter.
– En viktig funktion i Truckzter är möjligheten att spåra gods, säger Per. Som konsumenter är vi vana vid att veta var ett paket befinner sig och när det ska levereras. Denna funktionalitet kan inte de små åkerier erbjuda. Eller kunde inte, kanske jag skulle säga. Tack vare Truckzter är det nu möjligt.
Företaget riktar sig till att börja med till åkerier och företag i Mellansverige. Första steget är att få en bekräftelse från marknaden att tjänsten fungerar.
– Genom att föra samman företag och åkerier och skapa en gemensam marknadsplats på vår plattform, hoppar vi över ett steg och ändrar branschlogiken. Lyckas vi blir vi en motsvarighet till Über, fast inom transportnäringen, säger Per.
Idag domineras branschen av de stora transportföretagen och speditörerna. En utgångspunkt för Truckzters affärsidé är att utgå från små åkeriernas situation.
– Det finns 10 000 åkerier bara i Sverige, säger Fredrik. Vi brukar säga att vi vill vara åkeriernas bästa vän. Deras vardag präglas av tunga investeringar i fordon, låg lönsamhet och tuffa betalningsvillkor på 45 dagar. Vi vill hjälpa dem att fylla sina flak, underlätta deras kommunikation och få betalt betydligt snabbare.