Lyckosamt kvartal online för Lyko – fortsatt trögt i butikerna
Lykos nettoomsättningen under första kvartalet, januari till mars, uppgick till 438,3 miljoner kronor (312,9) och försäljningstillväxten landade på 40,1 procent (23,9) jämfört med motsvarande kvartal i fjol.
Onlineförsäljningen växte med 60,3 procent och nätförsäljningen står nu för 88,5 procent av den totala omsättningen.
Butikerna påverkas dock fortsatt av pandemin och aktören uppger att tappet ligger på cirka 30 procent i minskad omsättning jämfört föregående år. Dock uppger bolaget att det finns en tilltro till att de egna fysiska butikerna även fortsatt är ett bra komplement till näthandeln post coronapandemin.
”Vår modell fortsätter att bevisa sig, vi förbättrar resultatet samtidigt som vi bibehåller en hög tillväxttakt”, uppger Rickard Lyko, vd, i rapporten.
Vidare uppger skönhetshandlaren att försäljning i Norge fortsätter växa kraftigt och utgjorde över 20 procent av bolagets totala omsättning under kvartalet. Försäljningen i grannlandet under i kvartalet uppgick till 91,5 miljoner svenska kronor.
”Våra nyetableringar i Tyskland, Nederländerna, Polen och Österrike går fortsatt enligt plan men som tidigare kommunicerats förväntar vi oss inga större försäljningsvolymer i närtid från dessa marknader”, uppger Rickard Lyko vidare.
Under kvartalet och i mars påbörjade Lyko arbetet för att fördubbla lagrings- och produktionskapaciteten i form av ytterligare automation i befintliga lagerbyggnaden.
Därtill förvärvade Lyko varumärket Make Up Store under kvartalet och varumärket drivs vidare online samt med tre fysiska butiker.
”Vi är optimistiska gällande andra kvartalet där vi möter fjolårets enorma försäljningstillväxt, vi har lärt oss enormt mycket under det gångna året och är trygga i att vi har både ett bättre utgångsläge och en större adresserbar marknad”, uppger Rickard Lyko.