Nelly inledde året med ökad försäljning
E-handelsbolaget Nelly redovisar ett resultat efter skatt på -17,5 miljoner kronor för det första kvartalet 2021 (-76,6).
Resultatet per aktie uppgick till -0:97 kronor (-5:12). Rörelseresultatet blev -15,1 miljoner kronor (-42,5). Nettoomsättningen uppgick till 312 miljoner kronor (303). Bruttomarginalen för kvartalet var 43,7 procent (40,9).
Onlinemodehandlaren Nellys nya plattform baserad på ett automatiserat lager fortskrider enligt bolaget enligt plan och vid slutet av det andra kvartalet i år räknar man med att starta driften. Det skriver Nellys vd Kristina Lukes i bolagets delårsrapport.
"Med tiden förväntar vi oss att realisera minskade leverans- och distributionskostnader, kortare leveranstider och ett förbättrat miljöavtryck", skriver hon i sitt vd-ord.
Nellys lagerhanteringsfokus innefattar enligt Kristina Lukes även initiativ kring frågan om returer. Dessa minskade under det gångna kvartalet med 7 procent, vilket enligt vd främst berodde på en förändrad sortiments- och landsmix, förbättrade processer och blockering av kunder med "ohållbart returbeteende".
Returgraden sjönk i kvartalet till 30,4 procent, från 37,2 procent motsvarande period i fjol. Den genomsnittliga kundkorgen i Norden minskade under kvartalet något till 708 kronor (711).