Ica växlar upp automationen – hög träffsäkerhet på autoordrar
Bakom produkter och hyllor sker en digital revolution i takt med att maskininlärning ökar och datasystemen förbättras. Inte minst inom området autoorder där allt fler parametrar kopplas på. "Hela branschen går åt det hållet. Det vi tittar mycket på just nu är kampanjprognoser och kannibaliseringseffekter", berättar Richard Belec, utvecklingschef för området varuförsörjning på Verksamhetsutveckling och IT hos Ica Sverige.
Automatisk order från butik, AOB, har funnits i dagligvaruhandeln sedan de första prototyperna dök upp för ett tjugotal år sedan. Sedan dess har allt fler varusegment kopplats på successivt och i dag sköts den stora majoriteten av varubeställningarna till butikerna automatiskt via datasystem och med mycket liten handpåläggning från butikspersonalen...
Vill du få åtkomst till allt?
Prova 30 dagar för 0 kr.
Inga bindningstider eller kortuppgifter krävs.
Prova nu
Köp en prenumeration
Utforska våra prenumerationslösningar och välj den som passar dina behov.
Välj din prenumeration