Ledare #3: Rally mot framtiden
Det råder fullt aprilväder när jag skriver detta. För några dagar sedan närmade sig termometern 18 grader, men i skrivandes stund vräker snön ner och våren tycks långt bort. Men desto ljusare ser det ut för vår bransch. E-handeln fortsätter att slå nya rekord; under 2020 växte handeln på nätet med 40 procent och nya konsumentgrupper började handla online. Skönhetssegmentet och bokbranschen har för längesedan ställt om till digital försäljning och nu börjar sällanköpshandeln närma sig den magiska gränsen där 15 procent av försäljningen sker på nätet, den så kallade “inflection point” när all tillväxt som sker, sker på just nätet. På det följer behov av nya, enorma, automatiserade lager och att transportsystemet måste anpassas.
Tre vägar framåt verkar utkristallisera sig: elektrifiering, automatisering och nya transportslag.
Tre vägar framåt verkar utkristallisera sig: elektrifiering, automatisering och nya transportslag. Elektrifieringen är redan på god väg, till och med inom flyget forskar man på flyg som körs på el. Nu behöver vi en pålitlig och kvickt utbyggd laddinfrastruktur i hela landet. Även automatiseringen har kommit en bra bit på väg och den sammanfaller med en snabb digitalisering. Svenska startups testar autonoma fordon för leverans både inom industri och för privatkonsumenter.
Det vi väntar på närmast är flera nya transportslag som kan ge ökad flexibilitet inom framför allt last mile, men även här pågår tester av drönare och robotar. Med innovation följer dock komplicerade frågor om ansvar, som måste lösas i ett regelverk. Transporterna kommer med största säkerhet att öka och med det kommer stadsbilden förändras, både i form av butiker som försvinner och autonoma fordon som kör på våra vägar.
Olycksfartyget Ever Given med sin last hålls till råge på allt kvar i Egypten med krav på enorma skadestånd från egyptiska myndigheter.
Och som lök på laxen grundstötte sent i mars ett av världens största containerfartyg i Suezkanalen, vilket kommer att ge efterverkningar i de globala försörjningskedjorna långt in på försommaren, tror experterna. Containerpriserna, som redan var höga, fortsätter att stiga och hamnarna i Europa är fulla. Gods har dessutom lastats av var man har kunnat, för att kunna skicka fartygen tillbaka till Kina där hamnar fulla med gods väntar. Olycksfartyget Ever Given med sin last hålls till råge på allt kvar i Egypten med krav på enorma skadestånd från egyptiska myndigheter. Branschen är allt annat än tråkig.
I Transport & Logistik Idag nr 3 träffar vi två av nyckelpersonerna bakom ett av Sveriges hetaste logistiklägen, Eskilstuna. Eskilstuna växer och växer, vad är hemligheten? Vi tar reda på det i en exklusiv intervju med etableringschef Mikael Jonsson och marknadschef Manuel Brändebornn.
Strax innan tidningen gick i tryck meddelade kinesiska Senior att man etablerar fabrik och Europakontor i Eskilstuna för sin produktion av separatorfilm till litiumbatterier. Senior ska verka som underleverantör till Northvolt, vars medgrundare startat H2 Green Steel, Sveriges första anläggning för fossilfri stålproduktion som nyligen har etablerats i Boden... Det går fort nu.