23948sdkhjf

Jula erövrar ännu en marknad

Jula-koncernen etablerar e-handel och varuhus i Finland och tar sikte på flera e-handelsmarknader i Europa.

Jula växer österut. Med den planerade etableringen av varuhus och e-handel i Finland intar bolaget sin fjärde marknad. Jula, som säljer produkter för hemmet, trädgården och fritiden, finns sedan tidigare i Sverige, Norge och Polen.

− Att etablera Jula i Finland känns helt rätt. Vi tror stenhårt på att finländarna kommer att ta till sig Julakonceptet på samma sätt som svenskar och norrmän har gjort, säger Karl-Johan Blank, Julas ägare och koncernchef.

Blank beskriver etableringen som en milstople i Julas historia. I nuläget finns 58 butiker i Sverige, 37 i Norge och 15 i Polen.

− Tillväxt och utveckling är viktigt inom Jula, vi siktar alltid högre. Satsningen i Finland är ett stort gemensamt engagemang som löper genom hela Julas organisation. Det är givetvis mycket saker som ska genomföras för att etableringen ska bli den framgång som vi alla tror på. Inte minst måste rekrytering av vissa nyckelmedarbetare starta omgående, bland annat ska en country manager (COM) för den finska marknaden anställas, tillägger Joachim Frykberg, vd Jula.

Parallellt med Julas etablering i Finland kommer även nya e-handelsmarknader att öppnas upp på flera olika platser runt om i Europa.

− Det handlar givetvis om att utveckla framgångsrik handel, men det handlar även om att utforska vilka marknader som har potential att kunna utvecklas vidare, säger Joachim Frykberg.

Jula Holding-koncernen växer även i fastighetsbranschen via G&K Blanks Fastigheter som på kort tid förvärvat tomtmark både på handelsområdet Nyadala i Vetlanda och på handelsområdet Lövåsen i Katrineholm. Koncernens har också via Jula Hotell nyligen köpt Hotell Gyllene Uttern, strax söder om Gränna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079