Det här hände i juli
Sydgrönt får ny vd– Anna Törnebrant tillträder i oktober
I juli kunde Sydgrönt meddela att Anna Törnebrant axlar rollen som ny vd för deras ekonomiska förening efter Sara Berger. Törnebrant har tidigare arbetat för Royal Canin och Mars Inc med marknads- och försäljningsfrågor. Nu tar hon klivet över till landets största leverantör av frukt och grönsaker, med målsättning på att utveckla företaget på ett hållbart sätt.
–Sydgrönt är ett företag med starka värderingar som linjerar väl med mina egna gällande hållbarhet, hälsa och svensk kvalitet. Jag ser fram emot att axla rollen som vd och driva Sydgrönt framåt på ett hållbart sätt, med fortsatt tillväxt och mot en ökad medlemsnytta, säger Anna Törnebrant i ett pressmedlande.
100 nya elbilar ska minska miljöpåverkan
Foodora har under en längre tid satsat på klimatsmartare transporter och leveranser. Det senaste steget i att elektrifiera fordonsflottan är 100 nya elbilar från Kia.
– Jag har en vision och ambition om att endast tillämpa miljövänliga fordon för våra hemleveranser. Redan idag är foodora CO2-neutrala då vi klimatkompenserar alla våra transporter. Vi har på oss ledartröjan inom last-mile delivery och det gör det än viktigare för oss att driva förändring och sätta en standard i branschen, säger Hans Skruvfors, koncernchef för Foodora.
Företagets ambition är att göra luften renare samtidigt som de ser att nya elbilar inte kräver lika lång tid mellan laddningsuppehållen.
När de nya elibilarna kommer att leverares är oklart, men de kommer att rulla i hela Sverige.
Flixbus satsar på Brasilien efter att landet öppnat för konkurrens
–Vi förväntar oss att öppnandet av den brasilianska mobilitetsmarknaden kommer att leda till en betydande förändring och stora möjligheter för aktörer som oss. En konkurrenskraftig marknad erbjuder fler val för kunden, samtidigt som det leder till en bättre infrastruktur och ett miljövänligare sätt att resa. En vinst för såväl kund som miljön.
Det säger André Schwämmlein, grundare och vd för Flixmobility i ett pressmedelande.
I och med etableringen på den brasilianska marknaden i år, kommer företaget köra busstrafik mellan landets största städer, med målsättning om att öka trafiken ytterligare i ett senare skeende.
Flixbus blir en av de första internationella aktörerna i landet, bolaget kommer att ha sitt huvudkontoret i São Paolo.
Instabox växer– nu har de fyrdubblat omsättningen
I juli tillkännagav Instabox företagets årsbokslut för 2020. Siffrorna visar att omsättningen nästintill fyrdubblats, från 63 miljoner kronor till 246 miljoner kronor. Under det gångna året fördubblade företaget antalet paketskåp för utlämning med nära 700 tjänster.
– I princip nyttjade var femte svensk Instabox under 2020. Användandet har ökat rejält som en följd av att många nya nätbutiker har anslutit sig, en växande miljömedvetenhet samt återkommande användare. Vi har helt enkelt växt snabbare än vi hade förväntat oss, säger Alexis Priftis, vd och medgrundare av Instabox.
Efter EU:s klimatpaket– vd-allians stödjer planen
Tidigare i juli presenterade EU-kommissionen en klimatplan. Nu har vd-alliansen, CEO Alliance for Europe’s Recovery, Reform and Resilience, lagt fram policyrekommendationer.
Förslagen rör bland annat åtgärder för att minska rörlighets-, transport-, energisystems- och byggnadsrelaterade koldioxidutsläpp och att påskynda förnyelse av viktiga industrier i EU.
– Klimatförändringarna kommer att förbli vår största utmaning under de kommande decennierna. Den europeiska vd-alliansen stöder till fullo EU-kommissionens klimatmål – det finns inga alternativ. Nu är det dags att gå från ord till handling. Vd-alliansen, med sina branschledande företag från hela Europa, uppmanar på ett sätt som inte gjorts tidigare till högre pris på koldioxidutsläpp inom alla branscher och länder, säger Dr. Herbert Diess, CEO Volkswagen Group.