Ledare #4: Är en samlad myndighet lösningen?
Innan sommaren presenterades delar av den cabotagestudie som just nu genomförs för tredje gången. Det står klart att cirka 600 lastbilar kör illegalt på våra vägar och därmed bidrar till osund konkurrens inom åkeribranschen, sämre löne- och yrkesvillkor för chaufförerna och ökad risk för kriminalitet. Lastbilar som rapporterades för åtta år sedan kör fortfarande på svenska vägar, vilket är anmärkningsvärt. I branschen höjs nu röster för en samlad myndighet för att öka kontrollen på att reglerna efterlevs. De fysiska kontrollerna på vägarna behöver helt enkelt bli fler. Ett steg på vägen kan vara det förslag som regeringen lade i juni, där man vill se en kraftigt höjd avgift för den som bryter mot regler för cabotagetransport, istället för 40 000 kronor ska det kosta 60 000 kronor. 20 augusti inkom remissvaren till Infrastrukturdepartementet och det blir spännande följa utvecklingen.
De fysiska kontrollerna på vägarna behöver helt enkelt bli fler.
I det här numret kan du läsa om ett anrikt svenskt åkeri som kört sedan 1950-talet, LBC Frakt med säte i Värmland. Det började med en enda lastbil, och växte så småningom till det stora bolag LBC Frakt är idag. Lars Reinholdsson har lett åkeriet i snart 10 år. Med åkeriyrket i blodet har Lars Reinholdsson alltid värnat sina medarbetare och velat utveckla verksamheten till något att vara stolt över. LBC Frakt är ett av Sveriges Fair Transport-certifierade åkerier, och man hoppas kunna bereda väg och inspirera många fler.