Berneco Transports nya transportchef: ”Vi ska öka exporten”
Tempcon Groups dotterbolag Berneco Transport, speditör på framför allt Benelux-länderna, utvecklar verksamheten med en ny transportchef, Carl Vighagen. Han kommer senast från en tjänst på CargoCare och har ett långt förflutet inom transportbranschen i olika roller.
Vad kommer bli dina huvudsakliga arbetsuppgifter på Berneco Transport?
– Huvuduppgiften kommer vara att samordna arbetet samtidigt som jag tillsammans med övriga anställda ska se på möjligheterna att utveckla och driva företaget framåt ytterligare. Berneco är redan idag ett strukturerat och välskött företag men det finns utrymme för en del förändringar, framför allt vad rör frågor kring digitalisering här på kontoret.
Vad ser du för utmaningar för Berneco Transport?
– Att fortsätta digitaliseringsresan. Vi ligger väldigt långt framme där, för att inte säga längst fram, vad gäller spårning av våra trailrar. Där kan både vi och vissa av våra kunder följa trailern i realtid och se både position, temperatur i skåpen med mera. Vi vill nå samma nivå, eller i alla fall närma oss den nivån, även vad gäller vår hantering på kontoret. Idag är det mycket pappersarbete, det vill vi förändra.
Berneco Transport har ju varit med många år, hur ska bolaget fortsätta sin utvecklingsresa?
– Vi är idag väldigt starka på importsidan men har utrymme för att komplettera med ytterligare export för att bättre balansera flödena. Jag har ju själv under alla år arbetat mot Holland och hoppas naturligtvis kunna bidra i det arbetet. Men det är också viktigt att vi säkerställer vår höga servicenivå och transparens mot våra befintliga kunder. Berneco Transport är kända för sin höga service som man får genom den starka disciplin och professionalism som finns hos personalen. Detta i kombination med en transparens, tydlig och rak kommunikation samtidigt som vi har en röd tråd i allt vi gör borgar för detta.
Om vi spanar lite framåt, var befinner sig Berneco Transport om fem år?
– Jag tror att vi då har ett större omfång på vår verksamhet. Vi har ökat flexibiliteten ytterligare och har väl utbyggda systemlösningar som underlättar vår vardag och attraherar kompetent personal. Vi kommer fortsätta leverera utifrån vår höga servicenivå med en tät och transparent kommunikation med våra kunder. Samma kunder som vi har idag och många nya som valt att påbörja ett samarbete med oss under dessa år.
Artikeln är en del av vårt tema om Jobb & Karriär.