Gävle hamn erbjuder elanslutning till fartyg
Gävle hamn, som är ostkustens största containerhamn, kommer att sätta elanslutningen i drift sommaren 2022. Fartygs möjlighet att använda landsström vid kajen kommer bland annat att innebära att hjälpmotorer kan stängas av och att växthusgasutsläppen minskas.
Flera faktorer spelar dock in i huruvida elanslutningen till fartygen ska fungera. Bland annat handlar det om återkommande anlöp av samma fartyg, osäkerheter i internationella standarder för hur elen ska överföras samt kostnaden för att bygga om fartyg och kajer.
– Det är lite av en ”hönan-och-ägget”-problematik. Vi har följt utvecklingen nationellt och internationellt under en längre tid för de segment vi har i Gävle, vilket är container-, bulk-, projektlaster och tankfartyg. Det känns otroligt hoppfullt att rederierna i energisegmentet nu börjar förbereda sina nya fartyg för att ta emot landström, säger Niklas Hermansson, trafikchef i Gävle Hamn i ett pressmeddelande.
Hittills är det bara hamnar med färje-, kryssnings- och roro-trafik som haft möjlighet att erbjuda elanslutning och där intresse för att ta emot landström funnits från rederiernas sida.
– Hela transportsektorn är en utmaning med långa logistikkedjor och många aktörer. Alla måste samverka för att vi ska klara en snabb omställning till fossilfritt. Vi vill bidra från hamnens sida genom att erbjuda elanslutning. Vi ser det också som en möjlighet att vi, tillsammans med andra hamnar som väljer samma resa, blir en tröskelsänkare för rederierna att påskynda ombyggnation av fartyg, säger Linda Astner, hållbarhetschef i Gävle Hamn.