Scanias nya drivlinor ska spara åtta procent bränsle
I ett steg mot att bli fossilfria och bidraga till en fossilfri värld, lanserar Scania nya drivlinor med ett hållbarhetsfokus. De nya super-drivlinorna har åtta procent bränslesparning och företaget har investerat nära 20 miljoner kronor i motorplattformen samt andra uppdateringar.
− Det vi introducerar idag är inte bara de nya Super-drivlinorna utan ett avgörande initiativ för att stärka Scanias branschledande roll beträffande lösningar för hållbara transporter under resten av det här årtiondet. Vårt starka fokus på transporteffektivitet vägleder oss i skiftet mot en fossilfri värld, ett skifte som får ett avgörande bidrag tack vare våra nya drivlinor, säger Alexander Vlaskamp, chef för sälj och marknadsföring inom Scania i ett pressmeddelande.
Utöver nya drivlinor presenterar Scania tjänster och uppdateringar avsedda att konsolidera företagets position som den ledande tillverkaren av tunga premiumlastbilar.
Motorplattformen Super för Euro 6-fordon har ett effektspann från 420 till 560 hk och Scania menar att drivlinan i normalfallet ger en bränslebesparing på åtta procent för långtradarkunder. Alla motorerna kan köras på HVO och två av dem finns i ett utförande för biodiesel FAME.
− Vi fortsätter på den inslagna vägen och erbjuder våra kunder en palett med hållbara lösningar. Andelen fordon som drivs med förnybara bränslen eller elektriskt ökar dramatiskt de kommande åren, men vi är alla fortfarande beroende av förbränningsmotorer för våra dagliga liv. Det är just därför Scanias Super-baserade lastbilar är så viktiga eftersom de bidrar till att minska de fossila ut-släppen under resten av det här decenniet, säger Alexander Vlaskamp.
Fler versioner följer för marknader utanför Europa samt för biogasdrift. Introduktionen omfattar både växellådor och drivaxlar samt en premiumtjänst, Scania ProCare, för de kunder som kräver 100 procent tillgänglighet av sin lastbil. Scania introducerar även digitala backspeglar för ökad trafiksäkerhet.