Sträckan Gällivare - Kiruna farbar igen
Redan i början av veckan kom trafiken på sträckan Gällivare – Kiruna igång efter den tidigare urspårningen av ett av LKAB:s malmtåg. Röjningsarbetet tog en dryg vecka. LKAB:s röjningsstyrka rensade spåret från malmvagnarna som spårat ur och låg tätt ihoptryckta. Därefter tog Trafikverket över och reparerade skadorna så trafiken kunde återupptas tidigt på morgonen måndag 15 november. Olycksorsaken utreds av Statens haverikommission.
Lokföraren klarade sig utan skador, men skadorna på banvall, spår och kontaktledning blev stora, utöver de havererade vagnarna. Tåget var lastat med MAF, anrikad järnmalm i sandform som skulle levereras från Malmberget till hamnen i Narvik.
– Vi har under många år påtalat behovet av att Malmbanan ska byggas ut till dubbelspår. Det handlar dels om att öka kapaciteten så den matchar vår planerade ökning av produktionen, men det handlar också om att minska känsligheten för störningar, säger Jan Lundgren.
– Det här är den tyngst belastade järnvägssträckan i hela Sverige och vår enda väg för att förse våra kunder. Orsaken till urspårningen ska utredas, men oavsett vad den är visar detta ännu en gång hur viktig frågan om sträckans tillgänglighet är. Det måste nu satsas rejält på järnvägen så Malmbanan inte blir den industriella omställningens getingmidja, säger Jan Lundgren.