Världens första LNG-batterihybrid med två bränslen snart i drift
Snart kommer en av de största aktörerna inom transport av fordon till sjöss att sätta sin första dual-fuel LNG-batterihybrid i drift under detta år.
Det är rederiet United European Car Carrier som har arbetat fram en lösning under flera år, vilket är en del av deras målsättning om att dekarbonisera sin flotta på sikt.
Det skriver den internationella maritima median Splash247 i dag.
Rederiet seglar under norsk flagga, men ägs av svenske Wallenius Line och japanska Nipon Yusen Kaisha.
Det första fartyget är ’Auto Advance’ och blir den första i totalt tre nybyggda fartyg i samma klass. Transportfartygen kommer att ha en total kapacitet på 3 600 fordon fördelat på 10 lastdäck.
Alla fartyg i serien förväntas levereras från det kinesiska fartygsvarvet Jiangnan under 2022.
− Efter att ha satt de första LNG-transportfartygen med dubbla bränslen i drift för fem år sedan kommer United European Car carrier nu att få det första av totalt tre fartyg levererat. Det här är ett stort steg framåt mot målet att verka på ett mer miljövänligt sätt och det visar att vi ligger i framkant i den kampen, säger Glenn Edvardsen, vd för United European Car Carrier.
Fartygen har utvecklats i samarbete med DNV och de interna fartygsdesignerna i Jiangnan. Enligt företaget kommer LNG med batterihybridteknik att ge bättre bränsleeffektivitet, vilket i slutändan kommer att resultera i att rederiet uppfyller IMO:s mål om att minska koldioxidutsläppen med 40 procent. år 2030 jämfört med nivån från 2008.
Trots att de befintliga fartygen idag drivs med LNG öppnar bolaget upp i samma veva som att man i framtiden kan använda bränsle med lägre koldioxidutsläpp.
– Vi har inte hållit oss till LNG, och dessa dubbelbränslemotorer kan implementera alternativa bränslen som biobränsle, bio-LNH och syntetiskt LNH, förklarar Daniel Gent, chef för energi och hållbarhet på United European Car Carrier.