Megaköer i Österrike – upp till 7 mil långa
Österrikes policy om att begränsa godstransporterna på vägarna genom Tyrolen, har gjort att 13 transport- och logistikföreningara i Europa höjt sina röster mot policyn som förhindrar godsflödet genom en av de viktigaste transitkorridorerna i Europa. Det skriver Internationella väg- och transport unionen, IRU.
Genom Tyrolen passerar normalt 7 000 lastbilar per dag, och de 13 olika föreningarna uppmanar i ett brev till EU-kommissionens ordförande, Ursula von der Leyen, att vidta åtgärden mot den nya policyn.
Bland annat är de upprörda på blockhanteringen i Tyrolen som har resulterat i att en en allvarlig påkörning bakifrån med en tankbil, vilket har lett till att motorvägen stänkts av och orsakat kilometerlånga köer.
Landets hinder mot godsflöde har lett till att förares tidsram för att passera Brenner blivit kortare, vilket har resulterat i trafikköer som sträcker sig 70 kilometer. Under förra året körde 2.3 miljoner lastbilar på motorvägen genom Brenner, och föreningen menar att om gods ska föras över på järnväg, krävs 428 stycken. I dagsläget kör 30 tåg sträckan över Brenner.
I brevet tar föreningarna också upp förares arbetsvillkor som har påverkats av stoppen, som har saknat tillgång till faciliteter på grund av köerna.
Redan i Mars skrev transport- och logistikföreningarna till kommissionen och bad dem att ingripa samt att inleda ett överträdelseförfarande mot Österrike. Det är ett brev som inte har blivit besvarat, menar IRU.